Modeller som motsvarar Lynx RE 600 (07-09)

Knorr

Medlem
8 sept 2014
14
0
1
Mitt första inlägg efter att i några veckor läst andras :) Jag har bestämt mig för att skaffa mig mitt livs första skoter. Jag har kört en hel del skoter i mina dagar men aldrig ägt någon. Men nu är det dags...

Jag har längre tillbaka i tiden tävlat i cross och enduro och jag tror jag skulle ha roligast på en skoter som påminner om att köra hoj. Dvs en skoter som tål lite hårdare körning och som inbjuder till aktiv körning. Av någon anledning har jag snöat in på Lynx RE 600 (07-09). Har läst massa inlägg om den och jag tror den skulle passa mig. Men utbudet blir lite snävt när man bara söker efter en specifik modell i en bestämd prisklass/årsmodell.

Totala modellutbudet är ju enormt och som nybörjare i skotervärlden har jag dålig koll på vilka modeller hos Polaris, Ski-doo och Arctic Cat som motsvarar RE 600 (i prisklassen 30-50KSEK) Men många här på forumet kan säkert på rak arm räkna upp ett antal modeller som skulle fungera lika bra som RE600. Kom med förslag och helst objektiva :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Polaris IQ r/rr 600
Arcticcat xc/Sx 600
Skidoo rs 600
Lynx re 600
Yamaha finns ingen.

Säkert glömt nån modell

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Ett tips om du tänkt köra med kompisar. Så köp in en "crossmaskin" med liten tank. Inte så kul för kompisarna att vända hemmåt trots att dom har mer än halva tanken kvar. Jag personligen skulle nog valt en iq eller en sx/xc. Varför? För att jag trivs bättre på dom maskinerna.
Sen har ju inte alla av dessa maskiner back. Vilket kan ses som en bagatell. Men efter du dragit skotern baklänges ut ur garaget för 10e gången samma dag på betonggolvet så vill man gärna ha det :).

Knorr

Medlem
8 sept 2014
14
0
1
Back vill jag ha. Inte ett måste, men om det står mellan två maskiner och ena är med back så kommer det väga tungt när jag bestämmer mig. Nu har jag surfat runt lite mera och inser att jag nog skall lägga till crossover maskiner till listan på potentiella köp. X-trim eller Renegade kanske.

Är det mer skruvande med 800? Jag trodde det skulle vara tvärtom, att dom mindre maskinerna går hårdare och slits mer. Men det kanske inte stämmer. Jag vill i alla fall inte skruva mer än absolut nödvändigt.