modifieringar

P

Pirri

nån som vet om värdet på en skoter sänks markant om man gör lite förändringar ( byter till lågruta, monterar hooks på styret, monterar burk-handtag osv...)
jag å farsan är lite oense om vilka förändringar på skotern som sänker värdet, just nu är den helt original.
har en XLT SP-94
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
I mina ögon blir det ingen märkbar värdeminskning/förändring med ovan nämnda modifikationer. Iaf inte rutan...däremot burkhandtag o. hooks kan nog bidra men mkt lite. Inte alls samma som att t.ex. rensa huven på dekaler etc.
Dvs. att man ändrar saker som är lätta att sedan byta tillbaks till orginal (se till att behålla orginalgrejjerna bara!) gör nog knappt nån värdeskillnad.

Egentligen vet jag inte varför det är på det viset, men folk har ju alltid påstått att det är mkt bättre att köpa en "oskruvad" maskin. Personligen förstår jag inte hur i hela friden man hellre vill ha en maskin där det knappt är bytt ett tändstift, jämfört med en där grejjerna är efterhållna, regelbundet servade och renoverade vid behov!
Som tur är så tycker jag mig se att den här "oskruvat är bäst"-trenden är påväg bort.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Jag håller med dig om att en oskruvad maskin är sämmre än en skruvad i mångt och mycket, sen har vi alla dessa makiner som är totalt sönderskruvade som folk vill tro att dom är helrenoverade för att man bytt tex. kolvar, ringar och tre lager i boggin.
Hur många hempulare har tex. tillgång till att mäta upp en cylinder och kan bedömma att en cylinder är fullt frisk?
Stoppa i en ny kolv klarar vilken normalkuning som helst.
Jag tycker att tillbehör som styrhöjare, hooks, låg ruta, halkskydd(stegförstärkare) och dämpare, bara kan ses som en prisförbättrare för säljaren om orginalet medföljer i affären.