Montera back på ZRT 600

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Hej !

Ska hjälpa svärfar att montera back på hans ZRT 600, han har kommit över ett kedjehus med drev.
Nu idag kavlade jag upp ärmarna och började demontera men det första jag ser är att nedre drevet monteras med en bult i backväxelns kedjehus men på orginal sitter det en mutter,
Måste man byta drivaxeln vid eftermontering av back också ? någon med erfarenhet ?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det finns båda modeller. Som du skriver själv finns det med mutter också finns det med bult.

Det som skiljer backsatserna från varandra är just fästet till nedre drevet. Den måste bytas i erat fall, men det är inte billigt. Jag tror billigaste lösningen (precis som du säger) är att byta drivaxel.
Pma om du bestämmer dig för den lösningen.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Håller med K-len. Växeldelar är ganska dyra. Ca. priser från USA. För jämförelse 35$ för nya muttern mot 22.5 $ för motsvarande gamla brickan för bult.
Kolla på reservdelskatalogen via Arctics hemsida så hittar du nummer och allt på det du söker.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Fick tips om att det finns en adapter hos Bengans motor, den ersätter den yttre "drevhållaren" och är samtidigt mutter som jag förstår det, 350:-

Last edited: