Montera better boards?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Tjena.

Jag kommer att montera ett par better boards på min MTN 600 nu till vintern men tänkte redan nu höra om det är nåra här på forumet som har erfarenhet att montera såna? vad man behöver för verktyg och om nån har nått tips på hur jag ska göra för att underlätta monteringen?

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Verktyg som jag använde på min nytro:
popnittång(naturligtvis)
liten luftdriven vinkelslip med tunna kapskivor,tyckte det gick lättare att kapa med.
stålnitar

Tips för montering:
Lägg boardsen löst på bef fotsteg,ta en spritpenna och märk ut hålen med och kapa dom ca 5 mm större(för att inte det gamla fotsteget ska synas)

Det värsta är väl att sätta kapen i aluminiumen,har du väl gjort det första snittet,så går det av bara farten.

Mera tips:snåla inte med nitarna.....rek 10-15/sida på min...det slutade med 35!!!!....men sen blev det stadigt som f-n också:)

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
Ursäktar om jag lånar tråden lite...
Men jag har undrat hur man monterar det på en Polaris eftersom dom har kylledningarna på utsidan fotstegen? Är det ngn som har monterat Betterboards på en Polaris med kylledningarna på utsidan fotstegen och kan säga hur man bär sig åt?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Verktyg som jag använde på min nytro:
popnittång(naturligtvis)
liten luftdriven vinkelslip med tunna kapskivor,tyckte det gick lättare att kapa med.
stålnitar

Tips för montering:
Lägg boardsen löst på bef fotsteg,ta en spritpenna och märk ut hålen med och kapa dom ca 5 mm större(för att inte det gamla fotsteget ska synas)

Det värsta är väl att sätta kapen i aluminiumen,har du väl gjort det första snittet,så går det av bara farten.

Mera tips:snåla inte med nitarna.....rek 10-15/sida på min...det slutade med 35!!!!....men sen blev det stadigt som f-n också:)
Kapade du upp ett stort hål lr ett litet för varje hål i better boardsen?

Du skulle inte vilja ge oss en liten resension på hur du tycker att dom funkade?

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Jag kapade bort hela fotsteget,men sparade ca 10 mm mot tunneln som extra stöd.
Kan föreställa mig att det är bättre att göra små hål på äldre modeller som inte har pånitad kantlist.
Tyckte det blev så j-lä plottrigt att spara remsor mellan hålen.

Funktionen är som väntad,ingen snö (nästan)som fastnar.
Vid mycket kalla temperaturer så fastnade det faktiskt lite snö intill "halkskydden"......vet inte om det beror på yammas lösning med avgasröret som smälter yrsnö,eller???

Var faktiskt ingen höjdare på våren om man skulle passera öppet vatten...MYCKET vatten som kommer upp genom fotstegen nu...funderar på att göra nåt special med lexan eller liknande att montera under fotstegen på vårkanten.

Hållbarheten är mycket hög...10 ggr stadigare fotsteg mot tidigare,och standard är inte veka precis.

Koffe91:borra lös kylarna och om skotern har nitad kantlist=kapa ur hela fotsteget,eller om skotern har valsad list/kylarrör som kantlist=kapa ur för hålen bara.
Lämpligt kan vara att lämna ca 15-20mm vid kantlisten att nita i.
Montera boarden och använd dom gamla nithålen i kylarna.
Hålen i fotstegen kommer att bli mindre,men det tror jag uppvägs av att kylarna smälter undan snön fort.

Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.045
113
Stora Blåsjön
Tips på urkapningen. Ska man göra flera hål för varje öppning så använd en vanlig handöverfrås för trä och sticksåg med blad för metall eller trä. funkar otroligt bra. Träblad funkar faktisk bättre på alu då aluminiumet inte kletarfast på dom stora tänderna som träbladen har.

Själv använde jag dessa verktyg när jag kapade upp fotstegen på iq:n först borrade jag ett hål för att få igenom bladet för sticksågen sen sågade jag ca 1-2mm från strecket jag ritat sen finliret med fräsen.

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Fick mina häromdagen, trodde det skulle vara förborrat för popnitarna, men det var det inte... Har ni tips på hur tätt man ska sätta nitarna och hur nära kanterna törs man borra?

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Ursäktar om jag lånar tråden lite...
Men jag har undrat hur man monterar det på en Polaris eftersom dom har kylledningarna på utsidan fotstegen? Är det ngn som har monterat Betterboards på en Polaris med kylledningarna på utsidan fotstegen och kan säga hur man bär sig åt?
Varför har polaris satt kylningen under fotstegen för? dom slås ju sönder i terrängen ju :stupid:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Varför har polaris satt kylningen under fotstegen för? dom slås ju sönder i terrängen ju :stupid:
Yamaha hade de från '97 (kanske tidigare) ända fram till ja dagens maskiner...?:hmmmm:

Inte tänkt så noga på hur kylningen är uppbygd på nyare.. :)

Och de har nog inte vart några större problem, jag tror mycket att yamma flytta ner var pga. Fler o fler började köra dubbat!

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Så här gjorde jag när jag monterade mina på assaulten. (eller ja, jag har bara hunnit en sida idag, tog 2 timmar, en trasig knoge, och 4 avbrutna nitborrar...)

Har märkt ut vart jag ska kapa:

Borrat ut nitarna till boggifästet:

Urkapning, tillkom lite finputsning och utjämning efter bilden togs:

Borrat nya hål till boggifästet:

Nitat å klart, ska i med fler nitat när jag varit iväg å köpt:

Skillnad?:

Last edited:

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Var köper ni era better boards, jag skulle vilja ha bättre på båda mina skotrar.

D

Deleted member 6797

blir it fotstegen klena om man gör hål i dom? vart sugen på göra de på min kommande skoter, en edge 700 03a

sen greppet på fotstegen försämras it dom?

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
blir it fotstegen klena om man gör hål i dom? vart sugen på göra de på min kommande skoter, en edge 700 03a

sen greppet på fotstegen försämras it dom?
Alltså bara göra hål idom så blir de klenare, men om du monterar eftermarknadsfotsteg så blir de tvärtom starkare, och dra gärna i dubbelt med nit än vad som följer med.

Nackdelen på mina är att det finns inget grepp från fotholkarna och 20 cm. bakåt, men där tänkte jag nita underifrån så jag får lite mer grepp, likadant längst bak på fotstegen.

vidamic: Köpte mina från F-Bomb racing, USA. Bra att ha å göra med, och hyfsad leverans tid med tanke på att det är sommar...

D

Deleted member 6797

Alltså bara göra hål idom så blir de klenare, men om du monterar eftermarknadsfotsteg så blir de tvärtom starkare, och dra gärna i dubbelt med nit än vad som följer med.

Nackdelen på mina är att det finns inget grepp från fotholkarna och 20 cm. bakåt, men där tänkte jag nita underifrån så jag får lite mer grepp, likadant längst bak på fotstegen.

vidamic: Köpte mina från F-Bomb racing, USA. Bra att ha å göra med, och hyfsad leverans tid med tanke på att det är sommar...

vart kan man köpa eftermarknadsfotsteg till edge 700 03 då?
för ja kan göra egna better boards på skolan så

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
vart kan man köpa eftermarknadsfotsteg till edge 700 03 då?
för ja kan göra egna better boards på skolan så
Bättre fotsteg= Better boards

Om du gör de på skolan så skulle iaf jag vilja se resultatet, verkar intressant att göra själv till ev. framtida skotrar. En bra ide du :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Bättre fotsteg= Better boards

Om du gör de på skolan så skulle iaf jag vilja se resultatet, verkar intressant att göra själv till ev. framtida skotrar. En bra ide du :)
Hde funderingar på att göra ett par i vintras när jag hade praktik på ett företag som hade en cnc nibbler. gjorde en rikting å allt i JetCam men hade aldrig tid att köra ut dom :(