montera efi

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Allting går men det blir garanterat inte billigt och det kan bli ganska kompliserat beroende på modell givetvis men av vilken anledning montera EFI överhuvudtaget en optimerad förgasare är ju lika effektiv
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
MrGreen skrev:
Allting går men det blir garanterat inte billigt och det kan bli ganska kompliserat beroende på modell givetvis men av vilken anledning montera EFI överhuvudtaget en optimerad förgasare är ju lika effektiv
slipper ju stycka om dem när man kör i fjälls osv. inte sant?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Att bestycka om för högfjällskörning är ju gjort i ett nafs och med tanke på att det troligen kostar mer än hela skotern är värd bara för att EFI konvertera så har du bra betalt för ombestyckningarna.
Vill du ha EFI så är det enda rimliga att köpa dig en skoter som det sitter på.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
MrGreen skrev:
Att bestycka om för högfjällskörning är ju gjort i ett nafs och med tanke på att det troligen kostar mer än hela skotern är värd bara för att EFI konvertera så har du bra betalt för ombestyckningarna.
Vill du ha EFI så är det enda rimliga att köpa dig en skoter som det sitter på.
ok tänkte bara om de gick .. :p
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Självklart går det att montera EFI på en motor som har förknasare orginal, man får ju en mycket bättre maskin, men å andra sidan så kostar det både tid och pengar, enklast är kanske att köpa en insprutad skoter direkt.

Men vill man skruva och experimentera så är det ju klockrent. :)
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
vet inte jag om man behöver bestycka om en skoter så ofta, se till att den är bra bestyckad redan från start. vi bor i sverige och om man inte kör ena dagen i skåne och andra dagen uppe på kebenekaises topp så skall det inte vara några problem. det är bara viktigt att kolla så att skotern inte går för snålt. jag har aldrig bestyckat om någon skoter och har kört i väldigt varierande temperaturer och på rätt höga och låga höjder problemfritt. däremot förstår jag inte hur man kan ha en skoter som drar över 3 liter milen och anse att det är rätt bestyckat.
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
ipsel skrev:
går det att efter montera efi alltså insprutning på en skoter som inte har det från början?
det går, men blir antingen väldigt dyrt eller otroligt dyrt beroende på vad det är för maskin och var/hur du får tag på insprutet.....
det är i alla fall inte värt pengarna och arbetet
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
snowmad skrev:
det går, men blir antingen väldigt dyrt eller otroligt dyrt beroende på vad det är för maskin och var/hur du får tag på insprutet.....
det är i alla fall inte värt pengarna och arbetet

Är man lite händig behöver det inte bli särskilt dyrt, definitift billigare än att köpa tre stycken nya förgasare, om man nu skulle behöva det, men det är å andra sidan inte så ofta man behöver det. men förgasarna går ju att få bra betalt för, ofta mer än vad ett insprutningsbygge kostar.


Det man behöver är egentligen spjällhus, har man en tvåcylindrig motor kan man plocka ett från en Ford 2.9 (skorpio/sierra) insprutningsmunstycken, plockas från lämplig bil utifrån vilken effekt man räknar med att ta ut per munstycke, diverse givare plockas även de från bilar på skroten, samt slutligen en MegaSquirt-box, bygger man själv, köper halvfabrikat eller färdig box beroende på intresse. slutligen behöver man en soppapump, plockas från en bil på skroten.

Det viktigaste är endå tid och intresse, jag köpte en RXL så slipper jag bygga om, men tanken på mappningsbart sprut ligger och trycker i bakhuvudet.....