Montera startkrans på Ranger Mountain -03

Simon_N

Medlem
1 mar 2009
14
0
1
Bollnäs
Jag har precis köpt mig en Ranger Mountain 800Ho -03 som jag änkt montera startmotor på för frugan...

Men finns tyvär inga att få tag på längre från tillvärkarna tydlign, så jag tänkte moddifiera en egen och pröva.

Men tänkte kolla om någon här har en Ranger Mountain som det sitter startkrans på, och som skulle kunna vara bussig att lägga upp något fotto och eventuellt ta några mått på omkrets och grovlek samt hur många bultar startkransen sitter med???

R4b13z

Välkänd medlem
17 jan 2010
178
0
6
Holmsund
Vet ej om de finns orginal till just RM:en men de är samma på Rave 800:an, där den fanns orginalmonterad. Så kanske hitta startkransen från en skrot på de viset. (Gissar oxå att de är samma över hela linjen med Serie-3-motorer).

Simon_N

Medlem
1 mar 2009
14
0
1
Bollnäs
Okej, jag har hört med några men har då frågat om startkrans från en RM. Och då har dom inte haft nå i allafall.

Men om dom har använt samma startkrans i 3 serien så bör det ju gå att få tag på någon tycker jag.

Simon_N

Medlem
1 mar 2009
14
0
1
Bollnäs
Har fått tag på en El-start sats till en Ski doo MXZ 800 som ser ut att passa.

Men nu måste jag ju få bort inre remskivan på primär variatorn hur gör jag då?

Behöver jag någon urdragare eller ska man försöka värma lite och knacka?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Inga hokus-pokusmetoder, då skadar du skivan.

Antingen köper du en avdragare till din variator, eller så vickar du skotern på sidan, fyller håligheten i variatorn med vatten, lindar gängtape på variatorbulten och drar i den. Då trycker du lös variatorn med hydraulkraft. Akta dig då den ploppar lös, den kan komma med en sata*s smäll!

Detta funkar bara om du har TRA-variator med samma gänga i variatorn som det är i vevaxeln, längre in.

Simon_N

Medlem
1 mar 2009
14
0
1
Bollnäs
Tack för hjälpen, det där med vattnet va mycket smidigt. Poffatill och skivan lossna direkt...

Dock passade inte startkransen som va med i paketet som jag köpte så det blir till att fortsätta leta =(

Tack

R

RevMan

alla startkransar till 800ho och 800ho powertek borde vara samma, finns säkert massa olika artnr.
800R har troligtvis en annan startkrans.
Vi har en hel del startkransar liggande men utan att ha något att gämföra med så är det svårt att hitta rätt då dom inte är märkta.

Simon_N

Medlem
1 mar 2009
14
0
1
Bollnäs
Fick tag på en som passade, nu sitter startkransen, startmotorn och batteriet där.

Nu är det bara lite el dragning kvar, vilket visade sig inte vara allt för lätt. =(

Många olika färger, ska göra ett ryck i morgon och föröka få fram nå el schema så jag har lite hum vilka tåtar jag ska dra vart.