Visst,den marknadsförs som en och funkar väl som Asker säger till myrsurf och enkel klättring.Viper mtx är ju en lössnömaskin
Den var det innan någon klistrade "Yamaha" på sidorna av den... så funkar det nämligen. Viktskillnaden på motorn (ca 12-15 kg) i jämförelse med en tvåtaktare är nämligen HELT avgörande. Lägger du på 10 kg och får 140 hk extra är det ändå dåligt av någon anledning. Fel klistermärken!Viper mtx är ju en lössnömaskin
Håller helt med!Nejdå, det beror inte bara på klistermärken.
Åkte tillsammans med en M7000 153" förra året, den går riktigt kasst i snön om man jämför med en RMK 155".
Det satt dessutom 190-kit på den, men det hjälper föga bland träden då man inte kan hålla farten uppe hela tiden.
Vipern utan ombyggd boggi är ju ännu sämre.
Och det är mer saker än bara vikten som spelar in hur maskin uppför sig, tex hur boggin vill kliva upp på snön. Proclimb chassit har inte varit nån höjdare på det, och läggar man till ytterligare vikt fram på maskinen hjälper det inte till direkt.
Vipern, M7000 och liknande hittar absolut nöjda köpare, men man måste veta vad man köper.
Vill man som nybörjare lära sig lite mer avancerad lössnöåkning är det fel maskiner, punkt.
Då finns det andra maskiner som gör dig såå mycket bättre som förare.
Men nöjer man sig att surfa myr, klättra lite i öppen terräng, då funkar en Viper fint.
Man behöver inte ha den senaste årsmodellen.Därför kan det vara lite tröttande i längden att det oavsett fråga eller uttryckt behov alltid svaras att frågeställaren måste ha den senaste lössnövärstingen, annars kan han/hon lika gärna strunta i att köra skoter alls. Det blir ju bara löjligt.
Klart du inte har, du har väl inte tagit dig dit än ;-)Hittills har jag inte sett platser som varit förbehållna åkare med vissa märken och om man nu vill lära sig köra skoter på riktigt så lär man sig ju faktiskt bättre på en maskin som kräver lite mer av föraren.
Jag monterade själv turbokittet på min Nytro.Vet ni nån firma i jämtland som kan montera turbokit i en viper?
JappKlart du inte har, du har väl inte tagit dig dit än ;-)
Jag har aldrig sett en Yamaha på de brantare ställena vi åker på.
Är säker att Asker svarar samma.
Absolut.Jag tänkte bara köra på öppna områden och inte i mellan träden! För den kärningen måste det funka bra med 4t oxå?