montera turbo i en viper

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Har du inte lärt dig något från tidigare skotrar?

Tveksamt om det är någon firma i jämtland som egentligen kan?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Viper mtx är ju en lössnömaskin
Visst,den marknadsförs som en och funkar väl som Asker säger till myrsurf och enkel klättring.

Men den ligger långt bakom sina 2-taktade konkurrenter när det gäller körbarhet.

Har för mig att du kört Nytro tidigare?
Den är inte bra alls i snön, Vipern är aningen bättre, men som sagt långt ifrån de övriga.
Köp en modern lössnömaskin med 2-t motor. Rmk, summit etc.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Viper mtx är ju en lössnömaskin
Den var det innan någon klistrade "Yamaha" på sidorna av den... så funkar det nämligen. Viktskillnaden på motorn (ca 12-15 kg) i jämförelse med en tvåtaktare är nämligen HELT avgörande. Lägger du på 10 kg och får 140 hk extra är det ändå dåligt av någon anledning. Fel klistermärken!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nejdå, det beror inte bara på klistermärken.

Åkte tillsammans med en M7000 153" förra året, den går riktigt kasst i snön om man jämför med en RMK 155".
Det satt dessutom 190-kit på den, men det hjälper föga bland träden då man inte kan hålla farten uppe hela tiden.
Vipern utan ombyggd boggi är ju ännu sämre.

Och det är mer saker än bara vikten som spelar in hur maskin uppför sig, tex hur boggin vill kliva upp på snön. Proclimb chassit har inte varit nån höjdare på det, och läggar man till ytterligare vikt fram på maskinen hjälper det inte till direkt.


Vipern, M7000 och liknande hittar absolut nöjda köpare, men man måste veta vad man köper.
Vill man som nybörjare lära sig lite mer avancerad lössnöåkning är det fel maskiner, punkt.
Då finns det andra maskiner som gör dig såå mycket bättre som förare.
Men nöjer man sig att surfa myr, klättra lite i öppen terräng, då funkar en Viper fint.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Nejdå, det beror inte bara på klistermärken.

Åkte tillsammans med en M7000 153" förra året, den går riktigt kasst i snön om man jämför med en RMK 155".
Det satt dessutom 190-kit på den, men det hjälper föga bland träden då man inte kan hålla farten uppe hela tiden.
Vipern utan ombyggd boggi är ju ännu sämre.

Och det är mer saker än bara vikten som spelar in hur maskin uppför sig, tex hur boggin vill kliva upp på snön. Proclimb chassit har inte varit nån höjdare på det, och läggar man till ytterligare vikt fram på maskinen hjälper det inte till direkt.


Vipern, M7000 och liknande hittar absolut nöjda köpare, men man måste veta vad man köper.
Vill man som nybörjare lära sig lite mer avancerad lössnöåkning är det fel maskiner, punkt.
Då finns det andra maskiner som gör dig såå mycket bättre som förare.
Men nöjer man sig att surfa myr, klättra lite i öppen terräng, då funkar en Viper fint.
Håller helt med!
Och m9000 är inte bättre den..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är däremot korrekt - Viper är INTE den extremaste lössnömaskinen. Frågan är bara om det alltid måste vara så att det bara går att åka den senaste årsmodellen av den extremaste lössnömaskinen eller om faktiskt även andra egenskaper också kan värderas minst lika högt?

Hittills har jag inte sett platser som varit förbehållna åkare med vissa märken och om man nu vill lära sig köra skoter på riktigt så lär man sig ju faktiskt bättre på en maskin som kräver lite mer av föraren.

Man måste veta vad man köper och de allra flesta har faktiskt vare sig behov eller kunskaper att utnyttja det sista som faktiskt skiljer i kapacitet mellan en kapabel allroundmaskin och en extremt lättad lössnöracer.

Därför kan det vara lite tröttande i längden att det oavsett fråga eller uttryckt behov alltid svaras att frågeställaren måste ha den senaste lössnövärstingen, annars kan han/hon lika gärna strunta i att köra skoter alls. Det blir ju bara löjligt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Därför kan det vara lite tröttande i längden att det oavsett fråga eller uttryckt behov alltid svaras att frågeställaren måste ha den senaste lössnövärstingen, annars kan han/hon lika gärna strunta i att köra skoter alls. Det blir ju bara löjligt.
Man behöver inte ha den senaste årsmodellen.
Xm Summit kom 2013.
Pro ride RMK kom 2011.

Viper MTX kom 2015, så ska man ha en sån lär man ha det senaste typ...

Hittills har jag inte sett platser som varit förbehållna åkare med vissa märken och om man nu vill lära sig köra skoter på riktigt så lär man sig ju faktiskt bättre på en maskin som kräver lite mer av föraren.
Klart du inte har, du har väl inte tagit dig dit än ;-)
Jag har aldrig sett en Yamaha på de brantare ställena vi åker på.
Är säker att Asker svarar samma.

Skämtåsido.
Nu känns det som vi diskuterar saker som skulle varit i Twisters köprådstråd...
Kanske ska fortsätta där.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vet ni nån firma i jämtland som kan montera turbokit i en viper?
Jag monterade själv turbokittet på min Nytro.
Eftersom jag valde 270-kittet fordrade den kompsänkning vilket innebar att hela motorn måste ur och av med toppen. En hel del skruvande men jag fixade det själv på egen hand. Det var inte jätteenkelt men tror att många skulle klara det om man bara är noggrann och tar sig tid.
Vet inte om Vipern är enklare att utföra kompsänkningen?
Ser ut att vara mindre komplicerat eftersom turbon sitter på sidan och inte under dynan.

Ska du köra 190-kittet fordras ingen kompsänkning vilket förenklar monteringen enormt mycket.
Vill man ta sig tiden och utmaningen att montera själv lär man sig mycket om hur systemet fungerar.
Kan vara en fördel om det mot förmodan skulle krångla längre fram.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Klart du inte har, du har väl inte tagit dig dit än ;-)
Jag har aldrig sett en Yamaha på de brantare ställena vi åker på.
Är säker att Asker svarar samma.
Japp :)

Somsagt köper man en 2011 pro rmk så är det inget som skiljer körmässigt mot en 2015, byter man dynan på 2011-12 så är det i princip omöjligt att skilja den från en 13-15.
Motorn går lite värre på 14 och 15 men det kan man enkelt åtgärda med en powercommander med tändjustrering på dom äldre modellerna.

Så nej man behöver inte köpa nytt för att utmana branterna i skogen.
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Jag har kört Polaris ända sen början av 90-talet... men som Euskefeurat sjunger "det är aldrig för sent att ge upp".
Nu blir det en yamma eller Arctic 7000. Att jag kanske inte kan tråckla mig fram i värsta riset skiter jag i, att stå med nån jävla 2-taktare i garaget en strålande vårdag med kikhål i kolvarna eller nåt annat problem är då fan så mycket värre.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag tänkte bara köra på öppna områden och inte i mellan träden! För den kärningen måste det funka bra med 4t oxå?