montera variatorkit xp 800, hur

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
hehe nu skriver jag en tråd igen men de är lika att fråga för mycket än för lite när de gäller skotrar

hur går jag tillväga när ja vill montera ett variatorkit i en xp 800 08 (cudney racing)

jag har bytt på en vanlig rev och de var inga problem men är det likadant i en xp

jag har för mig att axeln är fastpressad i sekundären och det blir ju problem när jag ska byta helix tex men jag kanske har fått för mig fel

tacksam för svar

mvh

ehriksson

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Jess det stämmer att axeln är fastpressad i sekundären.Bara att ta upp kedjehuset av med topp drevet.Ta bort "lager skyddet" bakom sekundären.Knacka lös axeln försiktigt från kedjehus sidan.För att få upp sekundären använde jag två stora skruv tvingar och en planka :D Då ja läggde ihop den hade jag en kompis som stod på sekundären så den gick ihop och jag skruvade fast den.Helixen såklart neråt.Annars är vell primären som förr inga problem med den.

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
hehe okej det låter kanon! men är de mkt jobb att få lös axeln ifrån sekundären och sedan hur får jag tillbaka den?

mvh

ehriksson

tack för svar

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Du behöver inte ta av axeln från sekundären.Det kan nog va ett jädrans jobb kan ja tänka mej,men det är onödigt.

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
okej vad menar du då med "För att få upp sekundären använde jag två stora skruv tvingar och en planka Då ja läggde ihop den hade jag en kompis som stod på sekundären så den gick ihop och jag skruvade fast den"

menar du att du tog isär den så för att montera helix osv

mvh

ehriksson

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
okej tack då vet jag då ska vi se hur de går hehe!

jag ska byta matta samtidigt som jag byter variatorkitet

då rekommenderar du alltså 2 tvingman och en planka för att få isär sekundären

mvh

ehriksson

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
rekommenderar vet jag inte.Men det funkade bra.Det var bara en snabblösning.Klart att man kan tillverka ett seriöst verktyg om man orkar och vill.Lycka till.

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
det låter fint hehe

jag har ju ett såntdär verktyg som Dynamo Joe använder, gängstång och mutter "med handtag" och edn där plåten men den går väl inte att använda på denna sekundär när axeln är där?

mvh

ehriksson