Montera varvräknare GTX 550

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1
tänker eftermontera en varvräknare på min gtx 550-05. Har en passande orginal varvräknare men undrar hur man skall koppla in den.

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Sv: montera varvräknare gtx 550

Tag bort locket som sitter för hålet och knipsa av ett buntband som håller fast kabeln som hör till varvräknaren, Klart!!!! :biggrin1:

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1

Nja, på lite nyare modeller är det så, men inte på min.
Har fått reda på att man måste bygla över från hastighetsmätaren och skaffa en kontakt som passar mot varvräknaren.

Frågan är bara hur mycket en sådan kontakt kostar

Reactions: Berra460

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA

Nja, på lite nyare modeller är det så, men inte på min.
Har fått reda på att man måste bygla över från hastighetsmätaren och skaffa en kontakt som passar mot varvräknaren.

Frågan är bara hur mycket en sådan kontakt kostar
Frågan är nog inte vad den kostar utan vart du skaffar den....en plastbit kan inte kosta många kronor. Några hundringar max. sen vet jag inte vad det är du ska bygla från hastighetsmätaren....kanske ta spänning till lyset i mätaren bara.

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1

som jag förstått från elschemat, så kommer motorns varvtalssignal in till hastighetsmätaren på pinne 7, sedan händer något med den signalen och så skickas den ut på nytt via pinnarna 18,19,20, 21 till varvräknaren på samma nummer. Matningen till lyset i varvräknaren skall komma från pinne 9, 10.
Har provat med att "pilla" dit kablarna och då funkar den faktiskt, men dom sitter ju inte fast om man skall köra så jag måste få tag på ett kontaktstycke. Skall prova på skroten till veckan och se om man har någon lycka

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA

Har du kollat med nån återförsäljare av ski doo?...en sån där kontakt kan inte kosta många kronor

boli996

Medlem
24 dec 2009
14
1
1
Har kollat runt lite, skoterskrotarna säljer inte kontakterna eftersom hela kabelhärvan följer med motorn, så skall man ha en kabelhärva därifrån får man köpa en hel motor :tsk:.

Hos skidoo kostar en hel kabelhärva runt 2500 kr. Skall man köpa plast kontakten så kostar den runt 600 kr med alla packningar och plastdetaljer runt den, sen tillkommer 30 kr/st för kontaktstiften och det är minst 12 st som behövs om man lyckas med klämmningen av dom direkt. Så den lösningen kostar minst 1000 kr.

Ingen som vet vart man kan få tag på en beg kabelhärva med kontakterna till ett bra pris ?

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
idag monterade jag varvräknare på fruns 550 summit 05a de var skit enkelt 4 kablar från hastighetsmätar kontakten sen hitta jag en lös kontakt med plus och minus de bara funkade på engång. Jag hade lite tur en kille på skroten som fick med sej en kontakt hem.;)

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Är det samma varvräknare på årsmodell -06 som -05 ? Har hittat en som har artikelnummer 515176478 som enl uppgift är till en -06:a. Frågan är om samma kan passa på en -05. Det är samma stift o.s.v. Kan det skilja nåt annat?