Montering av Challenger Extreme på M8-11???

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Hej på er kloka!
Jag å polarn har köpt varsin Challenger Extreme 63,5mm.
Vi har stött på en liten funderation... Yttersta kammarna tar i kylarrören i bandtunnelns sidor uppe vid vändhjulet?!
Kikade på en M8 hos en handlare i veckan med samma monterad och där såg man tydligt att den också tagit i.:eek:hwell:

Vad har ni för erfarenhet, ni som gjort detta? Flyttat ner boggien i nedre infästningshålen, klippt av kanterna på kammarna så det löper fritt eller kör ni som det är, trots att det tar i? Har någon någon annan smart lösning?!

Tacksam för svar:confused:!!!

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Tack för svaret! Hur långt körde du i vintras med den? Nöjd?!
Ser att många också har monterat ett Anti-stab wheel kit, vad fyller detta för funktion?

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
förhindrar att skenorna åker ut genom drivhålen = trasig matta. kan hända om man prickar en stubbe eller något som trycker upp mattan. plastbiten längst fram på skenorna är ju större än drivhålen, men den kan ju gå sönder. Anti-stab wheel kit är alltså precis vad det låter som

zadex

Medlem
6 okt 2008
48
0
1
Luleå
Tja jag funderar också på att bytta till den matta på min M8 -10 skriv gärna hur ni löser det
Och var köpte ni mattorna ifrån?

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag monterade antistabkit på min då anledningen att jag bytte matta var att jag körde boggiskenan genom mattan. Extrem mattan är sjukt bra! Trodde att det var bra fäste original men det går inte föreställa sig hur bra det blir.

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Vi beställde från skoterdelen.com, grymt snabba 2 dagar hemma:)!
Tyckte de var prisvärda också; ca. 6 800kr inkl. Frakt!

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
klipp hörnen på mattan annars tar det i. Jag tror det tog inte i med den gamla challenger extreme mattan

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Jag flyttade ner boggin både fram o bak på min Hcr, blev ett grymt bett mot gamla mattan. Vart köper man antistabkittet? Skulle vilja ha ett sådant då boggiskenan tittade igenom mattfönstret på min gamla matta

Kingen 700

Välkänd medlem
21 mar 2010
136
0
6
Sundsvall
Jag flyttade ner boggin både fram o bak på min Hcr, blev ett grymt bett mot gamla mattan. Vart köper man antistabkittet? Skulle vilja ha ett sådant då boggiskenan tittade igenom mattfönstret på min gamla matta
Hur gjorde du med infästningen fram? Boggien ligger ju i en "skål"?
Borrade du nytt hål å svetsade dit något på insidan?

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Det finns ju redan ett hål i plattan inne i tunneln, bara att borra upp och flytta ner. Det minskar skidtrycket. Se bara till att inte ha främre boggifjädern för spänd, då gräver den istället för att kliva upp från snön. Flyttar du ner den bakre så får du mer tryck på framvagnen. Fast det är ju bara att prova sig fram.

Sent from my C5503 using Tapatalk

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Det har dom oskar! Köp från bengan, trots att han kan vara strulig. Kostade 600 för mig :)

zadex

Medlem
6 okt 2008
48
0
1
Luleå
Tja tänkte höra vad ni tycker jag håller på och ska bytta matta på min M8 ska jag passa på och montera ett Anti stab kit samtidigt eller ??? mattan är Challenger Extreme 63,5mm