Montering av kolvar

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Jag har hört att det finns ett speciellt verktyg för att få på cylindrarna på kolven. Det är ju rätt bökigt att själv kunna klämma i hop kolvringen å trä in kolven i cylindern

Tack på förhand

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Lynxdåre skrev:
finns säkert, men har alldrig använt. bara och ta det lungt och lirka dit den
Jo nå går det ju när man tar det lugnt å man får ju alltid dit det men jag tenkte att det skulle vara lätt med det dära vertyget jag har hört talas om

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
jo jag vet att det finns ett kolvringsverktyg som klämmer åt ringarna på nå sätt.finns säkert å låna på en skoterverkstad

fan om nåt e jobbigt så vare ju att byta kolvringar på min xlt. att få dit cyllarna på kolvarna var inte d lättaste, fan 3 cyllar i en å ja säger bara: aldrig mera.

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
en remsa eltejp, utocin, altså med klistret utåt, brukar fungera om man saknar ringkopressor för att hålla ihop ringarna när de skall in i cyllen.

^suddis^

Välkänd medlem
3 feb 2006
346
0
16
Ojbojn
ää nå är det bara trycka med fingrana inte är he så svårt man behöver inte vara så slö..

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Virre skrev:
Vet någon vars man kan köpa en kolvringskompressor
Tja, som zTeve skriver tre inlägg tidigare så har bl.a. Biltema såna, lär väl finnas på dom flesta andra "mekar-butiker" också.

Har aldrig använt nån men jag tycker det verkar onödigt, det är ju aldrig några (större) problem att få dit cylindrarna bara man är två stycken när man gör det!

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
STOPP!!!! :eek: :eek:
Verktyg av den typ som visas på biltema länken är ingen höjdare på en 2-taktare, man måste få eländet över cylindern efter montering OCH dessutom är det är inte många motorer som har så långt slag att vektyget ryms och inte blir för långt.
.
Det beskrivna verktyget är dock en "pärla" för 4-takt bil motor mekande.
.
vänd ringarna rätt, kläm ihop (en i taget), sätt cylindern på kolven med (insugs) sidan med ring-gapet Oooooooooobetydligt före (jätte-jätte lite snett) med fingrarna följer man sedan med i överströmnings kanalen (så långt det går)
.
Erkännas ska dock att polaris XLT -Tripplar är lite jobbiga........
Men jag har gjort ett antal sånna ensam så det går.
BARA MAN TAR DET LUNGT!!!!!!!!!!! :cool:
Och glömm inte att olja in cylinder loppet samt kolv och kolvringar :D

Xeon

Välkänd medlem
25 okt 2004
216
0
16
hur va de man skulle vända kolvringarna? minns inte sen sist jag gjorde, tog reda på det då... insuget va?