Motion till Riksdagen ang tvåtaktare

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Här har vi ett utdrag från en motion 2001 om förbud mot högkamsmattor :D

"Tyvärr så har utbredningen av s.k. högkantsmatta på snöskoter ökat. En sådan matta är 51 mm hög mot en normal mattas kant på 32 mm. Framkomligheten för en skoter med 32 mm:s kant är inte sämre, men åverkan på naturen är betydligt mindre."
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Här har vi ett utdrag från en motion 2001 om förbud mot högkamsmattor :D

"Tyvärr så har utbredningen av s.k. högkantsmatta på snöskoter ökat. En sådan matta är 51 mm hög mot en normal mattas kant på 32 mm. Framkomligheten för en skoter med 32 mm:s kant är inte sämre, men åverkan på naturen är betydligt mindre."
Mycket tokigheter har varit på tapeten genom åren, det där med högkamsmattor eller ej kördes ju några år men då argumenten tröt så vart det tystare om dem.
Kan ju ändå finnas risk att dessa lösryckta tyckanden lever kvar i vissa led, det är ju inte direkt "freeridegenerationen" som sägs företräda oss snöskoteråkare.

Fortfarande lever det kvar en hel del av dessa frågeställningar, personligen känns de som bärande mot samma förlegade målbild som förr bara lite omformulerade då man ännu inte har hittat metoden för kontroll.....
Fortfarande är det så att "apelsinätarna" med skidor och till viss del även "korvgrillarna" med skoter som dömer alla snöskoteråkare över en kam när den 100:e skoterna vrålar förbi med skidorna i vädret, att 99 snöskotrar passerat relativt städat tidigare har de då snabbt glömt.

Se t ex på de aktuella frågor som ska diskuteras på Nationella Snöskoterrådets forum 2013:
"Aktuella frågor:
Säkerhet på snöskoter – bland annat fjällsäkerhet och issäkerhet
Nationella Snöskoterrådets framtid
Kommunikation och information
Nordiskt samarbete om snöskoter
Hur ser framtidens snöskoteråkning ut?"

Under säkerhet lurar även en diskussion om "unga förare på motorstarka snöskotrar" där man nu för diskussioner inom ramen för en skoterOLA (Objektiva fakta-Lösningar-Avsikter) där vi säkert får se något pappersförslag om begränsningar a la´MC.
Hur det ska fungera och framförallt kontrolleras är säkert svårare.... framförallt så måste de ju då också tvinga tillverkarna att tillverka motorsvagare maskiner>Lycka till....

Nordiskt samarbete kan vara bra, dock får vi passa oss så inte norska eller finska begränsningar överförs på oss här i Sverige.

Framtidens snöskoteråkning är redan här sedan några år dvs mer extrem åkning (jmf mot korvgrillargänget) långt in i fjällvärlden, mer urbaniserade människor som tillfälligt nyttjar kraftfulla maskiner utan att ha koll på grundläggande säkerhet och riskbedömningar, än mindre att utrusta sig på vettigt sätt.

Viktigt för dem att komma ihåg är att trenden med mer och mer avancerad "backcountryverksamhet" även innefattar många andra typer av vinterfriluftslivet där det finns många som söker kickar oavsett de är förberedda eller ej på följderna.

Hur vi än vrider och vänder på det så kommer det säkert att finnas behov av att göra snöskoteråkarnas röster hörda framöver och inte minst att hålla koll på olika påhitt från byråkrathåll så de kan bemötas i tid och inte i efterhand.