Motor i SRX-chassi

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Håller på att stuva ner en motor i mitt SRX chassi.

Tydligen fattas en del av motorfästet. De som hör till chassit sitter alldeles för långt ner och dessutom för brett. Just den delen finns inte med på sprängskisserna.

Motorn verkar också sitta för långt åt höger.

Jag skickar med lite bilder.
Om ni har några bilder på er SRX så ladda gärna upp dem, jag har dålig koll på hur detta egentligen ska se ut. (varken elsystem eller bevattning är komplett)

Bild(1) visar hur nära motorn är chassit på primärsidan.
Bild(2) visar hur långt åt vänster förgasare och burk kommer.
Bild(3) visar motorfästet
På bild(4) ser ni återigen hur hela motorn sitter för långt åt höger.





 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Det är så vitt jag vet en SRX-motor från -00.
Det vill säga inte den motor som ska sitta i chassit.
Motorn från -98 och den från -00 ser annorlunda ut, det har jag sett på sprängskisserna. Är det möjligt att de förändrade motorfästena också?

Så jag ska alltså köpa motorfästen tillhörande SRX-modellen 1998.
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Det är lika bra att jag slänger in nästa fråga med detsamma :)

Eftersom chassiet och motorn är två årsmodeller isär passar inte kylarslangarna till motorn. De är förböjda och vill inte gå rätt väg.

På bilden ser man att 98-ans motor har någon slags tillbyggnad med två portar. Vad är den till för? Den har dessutom ett expansionskärl. 00-an har istället en port ovanpå motorn sedan en mindre slang som går till en "kran", som är inringad på bilden.

Sedan verkar 00-an sakna termostat.






Kan jag dra om slangarna så att de går som på 00-ans modell?
Jag måste i så fall köpa nya slangar som går att böja.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det där är INGEN SRX motor grabben ;)

Det där är en SXR, SX, V-max, Venture trippel. AKA Red Head. Är två helt skilda motorer.
Så ja, du måste köpa andra motorfästen
Sen måste du nog byta expansionskärl också.

Och bilden till höger som du länka är ingen SRX 600 utan en SXR 600..

//Rasmus
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
NEEEEEEJ :p

Jaha, vad gör jag då isåfall - i och för sig så är det väl mer kräm i en SXR än i en SRX så det är ju bra.

Även om det är två helt skilda motorer så borde det väl ändå gå att få till så att allt hamnar i rätt läge osv hoppas jag.

Om jag bygger som på SXR 00-an behöver jag väl inget expansionskärl?

Iallafall så kommer sprängskissen från Yamahas hemsida och den benämns SRX där.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
En SXR 600 ligger på c:a 102 HP och en SRX 600 på c:a 125, så mindre kräm där!

Ja, med rätt motorfästen ska motorn passa i chassiet då dom är identiska, nästan.

Länka, för kan verkligen inte stämma att de där står att de är en SRX 600.. Är då inte det, SRX motor har tre separata toppar.
Om nu inte just '00ans 600a är något undantag.

Skaffa ett exp. kärl från polaris lr liknande, skotern mår bättre och ha ett.
Hade jävliga problem med kylningen innan jag bytte till ett rikigt exp. kärl.

BTW mitt 3000 inlägg :rolleyes:
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Det var visst skisser till en SX600 jag hade hittat. Tydligen finns bara SRX600 fram till -99 och SRX700 från -00 och har kvar det gamla kylvattensystemet.

Jag hoppas att motorerna är så pass lika att det går att linjera variatorerna, då är jag nöjd :) Jag la dit förgasare och luftbox och allt verkar rymmas än så länge.

Jag trodde SXR var en sportigare modell med mer prestanda och bättre chassi?

I alla fall, SX600:an på bilderna är ju byggt med ett litet rör från påfyllnadslocket till ett litet kärl. Det borde ju fungera som expansion tycker jag. Dock så verkar den sakna termostat, varför då?

I vilket fall som helst. Om vi utgår från att bygga ihop detta med ett expansionskärl så behöver jag göra en T-korsning mellan kärl och motor eftersom min motor endast har en ingång. Så ser det ut på min skiss:




Är det här rätt forum för detta eller ska jag skriva i projektdelen av forumet?
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Hur tar jag reda på hur avståndet ska vara mellan sekundär och primär, (utan att verka dum och ringa återförsäljaren :p) ??

Jag vill ju helst att den ska passa remmen. Men hur ser jag på remmen vilket avstånd den är gjord att passa?

Remmen heter Ultimax 21-138-4432
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Okej, grejen är den att jag måste veta avståndet så att jag kan placera motorn rätt. Motorfästena passar ju inte till motorn, en polare bistod med motorfäste till en 500-motor men det går nog smidigare att bygga på befintliga fästen så att de passar. 500 och 600cc-motorerna har har samma motorfästen, men inte 700 - det skiljer nästan 4 cm. Är de så mycket större?
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Jag försöker sätta ihop något slags kylsystem. Från pumpen kommer en slang att gå till expansionskärlet, från topplocket kommer en slang likaså. En annan slang ska gå från främre kylaren till expansionskärlet. Ifrån kärlet går vattnet vidare ut i kylarna som sitter runt om tunneln. Jag vet inte om detta är rätt sätt att leda vattnet men det får fungera som idé ett tag till.

Från pumpen går dessutom en mindre slang. Jag vet dock inte dess funktion ej heller var den ska gå någonstans.

På luftburken sitter en kran med två portar som den lilla slangen passar i. jag skulle vilja veta vad detta är tillför. Är det någon slags returledning eller leder den en del av vattnen till någon annan del av motorn?

Jag bifogar som vanligt en skiss.

 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Gud vad bra tackar!

Är det smart att leda in vattnet från pumpen direkt in i expansionskärlet eller man vara konsekvent i vilken riktning man skickar vattnet.

Jag antar att pumpen skickar vattnet ut från motorn, men då jag lett in vattnet i kärlet, kommer den att trycka vattnet i båda riktningarna runt kylarna? Kanske man borde skicka pumpen vatten direkt ut i kylarna, runt chassit, sedan till kärlet och sist in i motorn igen?
 

bartolomeus

Medlem
25 feb 2009
48
0
1
Hej, vet någon i vilken riktning vattnet går i en SX-motor eller i alla skotermotorer generellt sett. Trycker den ut vattnet från motorn på utsidan och suger i det från ovan?

Det är inte helt logiskt eftersom luftningen till kylvattnet sitter ovanpå motorn.