Motorbyte men behålla tändningen? :confused:

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Jagar en ny maskin.
har börjat kika runt lite.
Men eftersom man bara har kört orginalmaskiner,
så är man ju inte så hemma på det där med annan motor åså.
det verkar va många som har bytt från 440 till tex 6-7-800.
men behållt tändningen.
vad menas med det. går det köra på en annan tändning än den som är gjord för den motorn?
låt höra eta utlåtanden.

Sen undrar jag också lite om renodlade 440is.
hur är det med dom? mycket skruva?
eller är det bara en myt att man måste hålla på att bestycka om dom åså?

Tackar för svar.
/N :painkiller:
 

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Själv har jag en proxr 440/600 som de sitter 440 tändning ifrån 440in funkar hur bra som helst!

Brorsan har en 440/800 som tändningen va från 440 och de funkade också skit bra tills den skar då :D men de va inte pga tändningen. Just nu kör han 440 och han är nöjd med de, skruva gör han också men inte så överdrivet mycket. De som han skruvade i va variatorn va från en 800 så den funkade inte ihop med 440 sen bestycka men de har har han bara gjort en gång hittills. Själv tycker jag att 440 är fina maskiner om man tar hand om dom väl visst skruva kanske du bör kunna, men de är igentligen inte så mycke mer skruva en i vilken vanlig skoter som helst.....menar ju alla går ju sönder right? själv tycker jag att 440 passar mej bättre då allt håller och inget går sönder i boggin/chassiet.
 
Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de funkar klockrent att köra med 440tändningen.. varför många vill byta från 440tändningen är för att den är ganska aggresiv jämfört med tex. std 600/700/800..
jag kör själv med 440tändningen på min motor..
dock har ja ju byggt min motor av 440blocket osv.men enda som skilljer mellan motorerna är att vevstakarna på 440in är 2mm kortare...


ang. 440maskiner så ska man inte lyssna på alla töntar som har hört av en polare som har hört av en kusin som har hört av sin farsa att 440maskiner inte håller..att man skruvar 24/7..
440motorn är Kännslig.JAAAA.man måste serva den JAAA..
en 440motor är/kan vara kännslig på bestyckning.vilket gör att är de -10 ute så kör du kanske på 300munstycke..så sjunker de till -20..då måste du bestycka om den..detta är dock lätt löst med DIAL A JET eller ATACC som är justerbara/självjusterande munstycken..
440motorn behöver man byta kolvar kring 300mil (varje säsong är ganska lagomt).

kan säga att jag skruvade mindre i min IQ när ja hade 440motorn än ja gjorde i min phazer FX (4-TAKT).
varför de blev så att ALLT hålller på IQn..så som boggi.framvagn.styre osv..

men givetvis är ju en std motor säkrare å köra för en 440motor kan haverera..men lika väl kan en 600a oxå göra de..
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Samma här, de 440in som jag haft har varit det som jag skruvat minst med. Dom bara går och går, och allt är redan gjort på dem.

Förstärkta, trimmade, rätt variator bestyckning, dämpare som inte slår igenom, listan kan göras lång.

Magnapullerna håller.

Jag har gått tillbaka till 440.