motorlarm 12

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag fick exakt samma felkod på min 09:as Nytro XTX nu i veckan flera gånger och det var startrelät som hade frusit, relät bredvid batteriet. Pumpen går men starten snurrar inte eller hur? Såg att ditt startrelä klickade i en annan tråd. För mig var det så att jag fick värma relät med både händer och med varmvatten, först släppte det och började klicka (starten snurrade inte) fortsatte att vrida på nyckeln flera gånger så att relät fick klicka flera gånger och rätt vad det var så snurrade starten!

Fick lov att göra såhär ca 4 gånger den här veckan då jag var i fjälls ca 40mil hemifrån. Har ett nytt som ligger hos min ÅF som jag ska byta nu i veckan. Men gör som en annan kille sa och ställ in den i ett varmgarage nånstans och låt den tina upp riktigt, då borde det funka.

Lite OT, men får du upp felkod 43 och pumpen inte går så är det bränslepumpsrelät som hängt sig. Tredje framifrån av de 4 reläna som sitter i nosen på Nytron. Har förutom det också fått mitt lysrelä att hänga sig. Antar att det blir kondens i dem och att de fryser då det blir kallt.

Största anledningen till att jag råkat ut för det här tror jag beror på att jag alltid kör in min skoter i varmgarage efter jag använt den så att den ofta inte hinner torka riktigt.

nytro-08

Medlem
13 jan 2011
40
0
1
edsbyn
provade med ett annat startrelä från en xtx och det blev ingen skillnad, ska kolla om det finns ström till startmotorn. om de finns ström så är det startmotorn som är trasig eller kan det vara nå annat? tack för svaren! :)

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Om det finns ström till startmotorn så är det ju något inuti den som är dåligt/trasigt förutsatt att anslutningarna på starten är okej. Men jag tror du ska prova att ställa in den i ett varmgarage och tina upp den före du gör något annat då du sa att du hade blött ner skotern ordentligt va?

Fast du kanske redan har tinat upp den?

nytro-08

Medlem
13 jan 2011
40
0
1
edsbyn
ah jag har tina tupp den, men har stoppa batteri på laddning nu eftersom att det har blivit sämre och sämre. va ner och kolla på laddningen nu när de stått 3 timmar och det verkar inte som att de tar emot nå ström.. så antar att det är slut med syra i det och på locket till pluggarna står det "do not remove" är de bara att lyda det och köpa nytt eller nån som vet nå?

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Har du kopplat bort batteriet från skotern....Det kan vara något som drar tjuvström om du har blött ner den....Så bort med jorden och prova ladda igen och se om batteriet tar emot ström......