Motorn rusar

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Min nyköpta zrt 600 som hade hög tomgång i annonsen... Trodde det berodde på spruckna insugsgummin. Men jag tvivlar nu. När man startat den börjar den på normal tomgång men ökar snabbt och jag måste bryta tändningnen för att den inte ska varva sönder.

Vad kan det bero på ? TÄNDINGEN ?

Dessutom fortsätter det låta om motorn efter att veven stannat. Som om nått fortsätter snurra i några sekunder.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
det är inte så att den tjuvar luft nån annanstans än insugsgummina? tändningen känns ganska långt borta, men det att det låter efter att veven stannat låter konstigt?! är det ett skrapande, pysande, racklande eller metalliskt ljud?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Kolla tjuvluften med startgas. Är det så att den rusar lite efter körning s
dra på choken i en knapp sekund så ska du se att det löser sig. Så har det varit på mina Arctics och är även så på Ski-doon..
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det låter som något som snurrar runt en axel. Tex ett torrt slitet lager som har fart tills det stannar. Kanv väl inte vara ett vevlager som låter efter motorn stannat.
Tanken slog att det även kan vara från variatorn, den enda del som kan snurra är alu-spacern tycker jag. Inte kan väl vatten pumpen fortsätta snurra ?

Kan sensorn till svänghjulet ge fel signal till cdi ?

Jag vill hitta och åtgärda felet, inte choka.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaa vattenpumpen sitter iaf på polaris på veven.så när veven stannar så stannar pumpen.. antar att de är samma på alla skotrar:)..

jag gissar att den drar luft nånstans:) eller att trotteln fastnar eller liknande?
annars äre ju inte mkt å göra.bara plocka ur motorn..riva den.tar ju inte allt för länge:)
så ser du även om något är kasst på veven..sen bygger du ihop den eftersom du kikar på alla delar så dom är fräscha..

de var de första ja gjorde med min 600motor jag har köpt i somras..
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag ska prova att gå igenom gasarna, sen brova annan cdi.

Funkar inte det måste det vara i motorn. Kanske är det tjuvluft i vevaxeln. Ser att baksidan av primären är skrapad. Kanske har remmen hoppat över och rivit sönder tätningen. Det finns isåfall en smoking gun i att bägge motorfästern fram var lösa, vilket kan leda till remkliv.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
ja den teorin är inte helt omöjlig..som sagt kolla om den tjuvar luft nånstans ifrån, sen det där med ljudet är kanske lika bra att kolla upp så det inte är nå lager som *****s så du slipper ras. Strippa motorn och gå igenom den ända från blocket är nog det säkraste om du inte vill chansa :)
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jag tror du har blåst nån packbox på veven som den tar tjuvluft ifrån sen har du därmed säkerligen ett lager där packboxen suttit som det är generalras på, som du får detdär eftersläpande ljudet ifrån. du kan juh även kika så att alla trottlar bottnar på tomgång så inte nån av dom ligger lite öppen, låter iof lite konstigt att den ska tokvarva pga tjuvluft, men inte omöjligt
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Packboxen kostar inte mer än 27$, drygare med lagret 154$. Blir nog 2000 när dom finns på ICA. Men jag ska konstatera felet innan jag köper nåt.

Dock tycker jag det släpande ljudet verkar långsökt att det ska komma från PTO lagret, hur ska det kunna fortsätta snurra ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.851
873
113
Kramfors
När det gäller dyra lager till vevaxlar så går det komma runt bet billigare.

Jag hjälpte en kompisare trimma/renovera en thubdercat 900 i vintras och höll på dog när vi hörde priset på lagerna (7 st) 12000kr :eek: .. Det är hutlöst!! Och inga piratlager fann vi i hela världen med dessa skumma mått. Men snål och tjuriga som jag och kompisaren är så letade vi åt närmsta möjliga SKF lager mod C3,, Dom hade för stor innerdim och var 1mm smalare ,,men det löser man genom att endera svarva bussningar själv eller ännu enklare köpa färdiga bussningar. Finns en firma här i sverige som säljer bussningar i rätt dim med hutlöst bra passform. Slutnotan för SKF + bussningar blev helt plötsligt bara 2500kr,,och jag inbillar mig att dom är bättre tack vare mindre och fler kulor som bär veven. Styrpinnar och dyligt skippade vi och limmade bara lagerna i blocket med loctites axial låsning 638 sitterv som berg!! Passade även på att porta upp smörjhålen från vevhuset till vevlager till dubbla dim,,,värdelöst för små på äldre artic!!

Den tycks funka bra vi har plågat den ca 100 L hårda bestyckningsmil,, håller än trotts över 200hk!!

Jag ska leta åt bussningsfirman adress
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.851
873
113
Kramfors
Man måste hitta färdigtillverkade annars blir det för dyrt. Sedan locktitar man bara bussningen på veven, med nr Locktite 638

Återkommer med exakta firman... (vilken som hellst duger)


Nu hittade jag rätt firma Vi pratade med en snubbe som heter Lars Henning som jobbar där .
Han fixade fram både lagren och bussningarna
http://www.kabetex.se/
 
Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Riv motorn i delar och gå igenom den ordentligt.

Turbomountain: Det har du rätt i när jag tänker efter. Undra vars jag fick det ifrån? :rolleyes:
 
Last edited:

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Jag tycker inte att de låter som om en packbox har farit... jag har då aldrig lyckats starta en skoter som haft trasig packbox!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
En kompis mach 1 hade svirr ljud efter motorn stannat. Det berodde på att vevlager hade blivit överhettat och inte återfått original diametern. Lagret satt inte fast i lagerbanan utan fortsatte snurra efter att mtorn stannat. Jag tror det är detsamma med min. Jag får riva och kolla hur lagret ser ut. Om det inte är skadat ska jag prova loctita fast det.

Att den rusar har jag fortfarande ingen lösning på.. Men det ser jag väl när jag rivit motorn.