Motorolja Bombardier-Rotax Snowmobile

andalu

Medlem
2 mar 2011
26
0
1
Hej på er,

Står i min instruktionsbok att jag ska använda denna injektionsolja:

Bombardier-Rotax Snowmobile (Rn. 1471599 eller Rn. 413 7105 00).

"Använd ALDRIG mineraloljor eller s.k. outboardoljor"

Dessa oljor verkar inte finnas längre när jag kikar på webshoppar. Skotern är en Ski Doo touring 500 f från -01

Vad är motsvarigheten till dessa oljor idag? Är det helsyntetiska som gäller?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Går lika bra att köra mineralolja men kör på helsyntet för bästa hållbarhet. Varför dom varnar för utombordarolja är för den är gjord för lägre arbetstemp. Utombordarolja har lägre flamtemp och förbränns då tidigare för att inte bilda så mycket sot i en lågtrimmad utombordare. Skoteroljer har i regel lite högre förbränningsttempratur men man ska passa sig för att köra en för bra racingolja om man nu inte kör som en dåre hela tiden. Ex på en "för bra" racingolja är Amsoils värsta helsyntetare som kostar över 200krl den är så bra att man kan gå ner till 1,75% inbland utan motorskader. Men den oljan är gjord för endast fullgaskörning och har därför hög flamtemp så kör man den i blandad åka på led och fisketurer så sotar den ner allt i motorn och smörjer värdelöst på dom lägre tempraturerna + våldsam rökutveckling.

Så när du söker en helsyntetolja så kolla i texten att den även är anpassad för normal körning och inte bara är en racingolja. Man kan också titta på flamtemp som hittas på resp oljas data blad och då bör man inte välja en olja som har högre flampunkt än 95gr för allroundåka. Allt från 80-95gr är ok för bästa livslängd och sotfri motor. 80-95gr flampunkt duger också för full tävlingsfart så det är en väldigt bra allroandolja.

Kör man vädigt lungt jämt o ständigt typ fiskemoppeåka så håller motor bäst på lågtempsoljer såsom båtmotoroljer så välj en sådan om du är en fisåkare.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag rekommenderar Statoil lowsmoke delsyntet alt OKQ8 skoter TT....

Dom är billiga och lättillgängliga. Klarar alla krav du kan ställa på en fläktkyld skoter.

Men vad som helst som är 2-takt fungerar (då du inte har rörliga avgasportar)