Motorproblem Rotax 600-01 - Vill inte riktigt gå på 2 cylindrar

Radal

Medlem
19 mar 2009
6
0
1
malå/arjeplog
Har en ski-doo summit 600 från 02(?) som inte riktigt vill sammarbeta längre.

Den går till ja kanske 50% på endast höger cylinder.

Följande händelser inträffade förra vintern vid påsk.

*Efter körning i högre hastighet så bluddrar den till ordentligt, går över på en cylinder, och jag stänger genast av. 10 minuter senare provstartar jag och den går klockrent.

* Fortsatt att gå bra ytterligare en dag

* Började bluddra och gå över på en cylinder på låga varv och tomgång om man belastat den hårt. Endast kanske 30 sek efter man kört i lössnö.

* Bluddrandet och encylindergång spred sig till från tomgång till 5000 rpm utan att någon vidare belastning krävdes, till ex om man pumpgasa 10 sek eller kortare fullgas.

* En fullständig vändning görs och den går i stort sett bara på tomgång till 5000rpm efter man försökt belasta den.

* 95% av tiden går den endast på en cylinder och då bara på tomgång till 5000rpm.

* Parkeras i garage över sommaren vid stugan en bra bit bort från där jag bor.

Och på grund av olika omständigheter har vi inte för än för 2 veckor sedan kunnat hämta hem den.

Vid första uppstarten så startade den väl efter kanske 5 minuters dragande, eller ja ena cylindern hostade vid liv. Den fick stå på tomgång i en kvart innan den skulle köras till transport.

Första 200 meterna fick jag i stort sett gå på sidan av då den bara gick på en sida och var allmänt yrvaken.

Sedan som genom ett mirakel hostar den till och går igång klockrent på båda cylindrarna.

Väldigt försiktigt körs resterande kilometerna till bilen men förutom hostningar av bludder går den klockrent. (?!?)

Noggrannare tester behövs så jag tar en extravända där hela registret och olika belastningar testat och förutom slumpmässiga hostningar går den på två cylindrar som om den aldrig haft nått problem.

Väl hemma fungerade den dock inte lika bra, den går klockrent ett par minuter för att sedan gå på en cylinder igen ett par. Helt slumpmässigt verkar det dessutom vara.


Förgasarna testades att rengöras förra vintern utan resultat.

Tändstift självklart bytta.

Ett komptest är ej ännu genomfört men är kompen kass så borde problemet väl vara konstant?

Filter bytta.


Så min fråga är helt enkelt vad är fel?
Någon som har visa ord eller tips?

Tack
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Troligast statorn. Mät upp ohm värdet på den och helst när den går som sämst. Mycket vanligt att statorn ger upp på dessa motorer när dem har några år på nacken.

Kan även vara stoppknappen så testa tjuvkoppla bort den.
 

Radal

Medlem
19 mar 2009
6
0
1
malå/arjeplog
Mätte upp statorn och den visade 15,6 ohm vilket bör vara okej?

Nu går den i alla fall nästan inte alls längre, eller ja den går en kort stund (200m) innan den bara går på en cylinder igen.
Låter man den sedan stå på tomgång och bluddra en stund så går den igång på båda men numera 9 av 10 gånger genom en stor avgassmäll. Alltså den står och bluddrar på ena cylindern innan den smäller till ordentligt och går sedan på båda igen.

Ett konstigt fenomen är också att ju längre den får stå på tomgång då båda cylindrarna är igång, ju längre sträcka kan man köra efteråt. 30mins tomgång = 2 min körning ungefär.

Ibland går även tomgången in i någon form av psykos och vandrar mellan 1000-4000rpm, normalt en stund, för att sedan nästan börja köra iväg, nästan dö, nästan köra iväg och lägga sig normalt ibland.

I min värld kan det vara allt från elektronik, bränsle eller ja vad som helst.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
15 ohm är ok.

Nu låter det som problem med soppa till den cylinder som inte går. Förmodligen fel på bränslepump eller skit i ena förgasaren.

Soppapumpen kollar du lätt genom att dra lös slangarna från förgasarna och dra i startsnöret. Då ska det småskvätta ur slangarna stötvist.

Rengör förgasarna om pumpen är ok.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
kasta om tändhattarna och se om problemet byter cylinder. kan vara trasig tändhatt, tändkabel, tändspole.