Motorproblem?

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Då jag startade maskinen och lät den gå på tomgång i garaget så kom temperaturen upp under tiden jag höll på att greja med handtagsvärmarna och mätte upp varför de inte fungerade och efter ett tag stannade maskinen typ efter 10-15 min på tomgång. Men var bara att starta upp igen och såg omedelbart då att temperaturmätaren lös. Och stängde omedelbart av maskinen. Men det är inga problem med detta eller? Stänger maskinen ner själv innan något går åt skogen?
Men kylarvattnet kokade inte eller så

Någon som vet om man har fått motorskador?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Nu vet jag inte varför den stängde av sig men jag skulle ju kolla upp kylsystemet. Gick den varm så fort så finns ju risken att den inte kyler som den ska. Är alla kylarna varma? Tillräcklig mängd vatten, osv? Men så länge vattnet inte kokade ska du inte ha fått några motorskador (förutsatt att vattnet går runt i systemet som det ska). Var motorblocket och kylarna kalla så kanske tempgivaren är trasig?

Min Venture låter jag stå på i kanske 15 min men gasar till inslagsvarv rätt konstant när jag varmkör och stänger sedan av maskineriet när kylarna är heta.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Nu vet jag inte varför den stängde av sig men jag skulle ju kolla upp kylsystemet. Gick den varm så fort så finns ju risken att den inte kyler som den ska. Är alla kylarna varma? Tillräcklig mängd vatten, osv? Men så länge vattnet inte kokade ska du inte ha fått några motorskador (förutsatt att vattnet går runt i systemet som det ska). Var motorblocket och kylarna kalla så kanske tempgivaren är trasig?

Min Venture låter jag stå på i kanske 15 min men gasar till inslagsvarv rätt konstant när jag varmkör och stänger sedan av maskineriet när kylarna är heta.

Nej inget vatten som kokade det skulle man ju höra? Så är det ju med bilar. OCh vatten finns det. Jag gasade inget med den så kan det ha andra effekter om de står för länge på tomgång att dom "surar ner sig"?
Vet inte exakt hur många kylare som finns men kylarna i fotsteg och bak var varma. Motorhuven var öppen under hela tiden.

Hur tidigt tänds lampan? Kan vara bra att veta. Är det bara ut i lössnön att åka? Kyler det tillräckligt?

I boken står det att man ska stänga av den och låta den svalna och det säger ju sig självt :lol:.

Har du råkat ut för att lampan tänds?

Kanske inte är bra att låta motorn stå på tomgång när det är sommar får ju inte "naturlig" kylning.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Nej inget vatten som kokade det skulle man ju höra? Så är det ju med bilar. Jag gasade inget med den så kan det ha andra effekter om de står för länge på tomgång att dom "surar ner sig"?
Vet inte exakt hur många kylare som finns men kylarna i fotsteg och bak var varma. Motorhuven var öppen under hela tiden.

Hur tidigt tänds lampan? Kan vara bra att veta. Är det bara ut i lössnön att åka? Kyler det tillräckligt?

I boken står det att man ska stänga av den och låta den svalna och det säger ju sig självt :lol:.

Har du råkat ut för att lampan tänds?
Var kylarna skållheta, svåra att ta på eller ljumma? Är de riktigt varma så fungerar ju kylsystemet och det innebär att du helt enkelt körde den för varm. Är de kalla/ljumma men motorblocket riktigt varmt har du kylarproblem. Men är motorblocket och kylarna varma ordentligt så råkade du nog bara ut för en lite varmkörning, inget att oroa sig för om det inte sker igen.

Jag har aldrig fått lampan att lysa, så tycker det är märkligt att du har lyckats med det genom tomgångskörning...
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Var kylarna skållheta, svåra att ta på eller ljumma? Är de riktigt varma så fungerar ju kylsystemet och det innebär att du helt enkelt körde den för varm. Är de kalla/ljumma men motorblocket riktigt varmt har du kylarproblem. Men är motorblocket och kylarna varma ordentligt så råkade du nog bara ut för en lite varmkörning, inget att oroa sig för om det inte sker igen.

Jag har aldrig fått lampan att lysa, så tycker det är märkligt att du har lyckats med det genom tomgångskörning...
Ja de var ordentligt varma ville inte hålla händerna där en längre stund :)
Det ska aldrig ske igen. Kanske var ltie lägnre tomgång kanske 20-25 min mätte varför inte mina handtagsvärmare inte fungerade.

En annan fråga vart bor du? Skaraborg/Värmland Jag bor i västergötland ju :) Kanske nästan är grannar
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Är så att yamaha stannar om dom blir för varm.
går alltså inte få dom för varm för då går inte skotern först lyser lampan sen stannar dom.
 

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Är så att yamaha stannar om dom blir för varm.
går alltså inte få dom för varm för då går inte skotern först lyser lampan sen stannar dom.
Tackar!:cool:

Var lite orolig där ett tag!

Fan vad skönt man har ju köpt världens västa märke! Nämligen YAMAHA! :biggrin1:
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Yamahas 4 taktare har inbyggd timer på tomgångs körning....Fick jag förklarat på Yamaha Center....
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Var kylarna skållheta, svåra att ta på eller ljumma? Är de riktigt varma så fungerar ju kylsystemet och det innebär att du helt enkelt körde den för varm. Är de kalla/ljumma men motorblocket riktigt varmt har du kylarproblem. Men är motorblocket och kylarna varma ordentligt så råkade du nog bara ut för en lite varmkörning, inget att oroa sig för om det inte sker igen.

Kanske var i ett varmt garage? kan ju öka temperaturen hyfsat fort!
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Yamahas 4 taktare har inbyggd timer på tomgångs körning....Fick jag förklarat på Yamaha Center....
Du kan stå hur länge du vill på tomgång med Yammas 4T. Dvs så länge det finns bränsle och den ej går varm. Så fort den varnar om överhettning så stannar den.

Obs! det gäller endast på tomgång, vid körning så stannar den ej då lampan tänds.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, höll du in tummen då den dog eller hade du släppt gasen?

Kan kanske vara så att det även gäller vid körning på de nyare modellerna. Min Dino-RX stannar inte vid överhettning.
Jag lär väl upptäcka hur det är på de nya modellerna kommande säsong.
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Så här är det....................
När skotern står på tomgång och kommer upp i arbetstemperatur så startar en timer och efter 5 minuter stängs motorn av.....Skulle man innan skotern stannar röra gasen så tror skotern att den ska ut och köra och timern börjar om att räkna i 5 minuter....Så i princip att ha skotern på tomgång i 4 minuter och så nuddar man gasen så dröjer det typ 9 minuter innan den stannar....Risk för kokning om man inte har kylarfläkt....Eller jävligt kallt ute........Så att röra gasen nollar timern varje gång......
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
vet inte vem som talat om de för dig. min är då inte så min stannar om man kör å den blir för varm å håller gas.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Egentligen så kan det väl vara så att ni bägge har rätt (verkar dock inte stämma på äldre gasar-modellen)

Det kan vara så att tomgången styrs av timern. Arbetstemp och sedan 5 minuter utan gasflipp och då stannar den.
Kan också sedan vara körning och templampa också innebär avstängning.
Skulle också tro att tomgång utan gasflipp i mindre än 5 minuter och templampa ocksp orsakar avstängning.

Då är frågan, vilken temp är arbetstemp som triggar timern?

Edit: Kikade på amerikanska forum, hittade att motorn endast skall slås av under tomgång. Underkörning så slår den aldrig av pga varmgångn enligt dem.

Är det olika beroende på modell/årgång?
 
Last edited: