Motorproblem..

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Hej, har just återmonterat min skoter, ( Mountain max -00) och när jag startar den så misständer den ganska ordentligt ibland plus att den bluddrar. Ibalnd blir det även ett klunkande ljud:hmmmm: Några ideér vad jag kan göra/ gjort fel?
Kan verkligen inte komma på det själv, stått hela dagen och funderat men ingen gnista mellan öronen! :(

Tackar för era svar!

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Låter som ett jordfel?
Kolla igenom alla kablar så ingen skaver mot varandra och alla kontakter så dem sitter i ordentligt. kolla även så du inte glömt skruva fast någon jordkontakt.
Vet inte om Yamaha har detta men titta även brytarn i gashandtaget som skall bryta vid wirehäng.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Har kollat alla kablar, de var de första som slog mig, men verkade inte vara de, de andra som slog mig var att när jag var i förgasarna och pillade så kanske jag ställde om något, men alltid verkade vara jämt, kollade kompen och skulle se om de var något sånt fel men de var 8,5 och 8,5 och 8,6 så de var ganska jämt, så de var de inte heller, T.O.R.S :en har jag itne kollat! men tror som inte de kan vara de heller tycker jag, men jag är ju inget geni heller...
Det är säkert något enkelt fel, måste bara hitta de, är ju ingen "pro" mekaniker heller .. första gången jag verkligen är i en motor :)
men skriv mer, behöver verkligen hjälp!

orre_mx

Välkänd medlem
20 dec 2005
312
0
16
Järpen
Den misständer alltså bara ibland/bluddrar? De låter snarlikt vad jag va me om på en Sxr, men de var insugsgummi som inte satt på rätt..

Annars.. Har du haftbort tändpllatta osv? Alltså hur mycke har du haft isär som kan ha blivit fel?

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Kan de vara så simpelt som insugsgummit som sitter fel? :O
Ja istorst sätt de mesta var borta av motorväg iaf, inte variatorn ska ta isär den nu när jag får v-kittet :)

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Låter som TORS. Då den aktiveras så smäller/bluddrar motorn och det är helt omöjligt att varva mer än 3500 (eller liknande varvtal, kommer ej ihåg exakt).

Testa att koppla förbi TORS, dvs istället för att koppla kontakterna mot förgasaren så kopplar du ihop kablarna som går TILL gasarna (de som går från gasarnas kontakt kan du också kopplas ihop, men det har ingen betydelse).

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Men den klarar av att varva mer än 3500 varv det är de, de tar bara ett ***** tag, som om den tänder helt fel. Fast de är bara ibland! tycker det borde vara regelbundet att den tänder fel om de vore tändplatan! :O

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jag förutsätter att du har provat byta tändstift! Annars så sätter du dit NGK BR9EYA. Prova annars att mäta upp tändhattarna å se så det inte är nån sån som spökar, 5k ohm ska dom ligga på.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Ska kolla tändhatarna bara jag får en låna ohmmätare av grannen, och nej tändhatarna är inte på fel plats, bildbevis har jag ock sånt så. och har provat att kopla ur den och ihop den T.O.R.S :en men ingen skillnad!...
De här känns ganska surt..

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
vad är det som är surt?

har du elstart i skotern?när jag laddade batteriet i min förra v-max 700 -01 så for cdi boxen.dock inte samma symptom som dig för jag fick inte igång min maskin.

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Vet som inte hur jag ska förklara de men de är som surt när man gasar också, glömde nämna de,
och nej har ej elstart/back på den!
Manuelback har jag! :)