Motorrenovering

stefanjasse

Aktiv medlem
7 feb 2010
96
0
6
Gävle
Hej jag undrar lite jag har en skoter som har gått 700 mil det är en ski-doo 600 sdi 04:A är det någon som vet när man bör riva motorn och renovera den?och hur länge klara kolvar och allt sådant där sig?kan det vara dags för mig att byta kolvar eller räcker det med ringar?

Tack på förhand stefan
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
700-900 mil så bör du renovera "överdelen" alltså kolvar och ringar.

Vill man vara säker så byter man vid 700 men många kör både 900 och mer utan haverier.

Jag är i samma läge som du då min 05:as sdi har gått 780 mil typ.
 
R

RevMan

Har sålt ett par maskiner där kolvringarna har gett sig på runt 1300mil. Satte i nya kolvar i båda. den ena vet jag inte vart den tog vägen den andra gick varm vid ungefär 1900mil och fick då nya kolvar och en ny cylinder, har gått 2400mil nu och går bra fortfarande.

Lillasyster har en sdi -07 som har gått 720 mil och den tänkte jag byta kolvar och det yttre vevlagren samt packboxar och fett till sommaren. Är veven utanför spec så skickar jag den på renovering också. Då håller man sig ju så den säkra sidan.
 

mitsumicke

Aktiv medlem
16 jan 2010
72
0
6
Kilafors
Har själv en rev 600 sdi -04a som gått 910 mil utan att öppna motorn. men nu till sommaren tänkte jag i förebyggande syfte byta kolvar, och när man ändå är igång så tänkte jag fetta om eller kanske byta vevlagren och lite så..
 

mr_skoter

Välkänd medlem
29 jun 2006
405
1
18
35
Jämtland :D
här är en till 600sdi ägare som tänkte se över maskineriet i sommar :D min har gått nånstanns mellan 750-800 mil och jag tänkte att man byter ju hällre än att bli stående långt åt hellvete ut på fjället :p

det jag tänkte se över är
kolvar kolvringar
vev och vevlagren
byta till boysen lr v-force ventiler
rengöra variatorer, luftburken, spjällhuset, rave portarna, motorn utvändigt, mm
sätta på slp strumpa på luftfiltret för att få in minder skit,
sätta på nått v-kitt för lite roligare utväxling
och skall även byta ut dom värdelösa skit skidorna :p

nått mer som kan vara bra att kolla?