Motorskrammel Rotax 583

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Hej igen!
Skulle köra in skotern i garaget då den plötsligt började skramla/knacka. Trodde först att det var primärvariatorn som spökade men efter genomgång ser jag att det inte är några större skador förutom att några glidklackar var borta. Har nu tagit bort cylindrarna och när man rycker i kolven så kan man känna ett glapp i kolvbulten. Kan det vara det som orsakar detta ganska höga och metalliska ljud?
När man tar bort stiften och drar i startsnöret försvinner skramlet men återkommer när stiften är på plats.

Tacksam för svar :)
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Är den glapp i kolvbulten så slår kolvarna i vevslängen därav ljudet. Tur du inte fick haveri du kanske klarar dig med att bara byta kolvar bultar och nållager.
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Tack så mycket! Nu blev man visare.
Tycker du att jag borde byta båda kolvarna? Den ena kolven glappar inte. Jag tänker om det blir nån slags obalans i vevaxeln om man bara byter en?? Det är också så att de kolvar som sitter i nu har endast en kolvring och den jag hade tänkt köpa har två. Får det någon inverkan på balansen om den ena har två ringar och den andra endast en?
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag vill ta det säkra före det osäkra.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Läst många inlägg där det är viktigt med lika vikt på kolvarna och har kolvarna gått en bit så är det ju gött att byta bägge när ändå cyllarna ska lyftas.

Sök här på forumet, Boost III har gjort några toppeninlägg ang kolvar nån stans då han skriver om både två kolvringar samt en kolvring och fabrikat.
Kanske inbillning men verkar var en av dem som verkligen begriper sig på allt vad gäller motordrivna leksaker :)

Finns säkert andra inlägg också som är värd att läsa.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Mitt råd är att byta bägge, väg dom gärna var för sig och kolla om det skiljer om det skiljer mycke kan du slipa den ena så dom får samma vikt för ju jämnare vikt desto mindre vibbar, slipa då Längst in i kolven åvanför kolvbulten så att säga MEN SLIPA FÖRSIKTIGT med typ en dremmel med fint stift.
 

Lynx58393

Välkänd medlem
13 nov 2012
200
0
16
Lilltampen: Köper jag två nya kolvar, förutsätter jag att dessa ligger inom tolerans för vikten.
Dom kolvarna som sitter i motorn nu är två olika kolvdiametrar, 75,96 och 75,89 instansat på kolven.