borde man inte kunna tjäna effekt och få mindre färskgas i avgaserna om man skulle montera en slidskiva (liknande de som rotax hade på insuget på sin 670 motor bla.) i avgasportarna som stänger avgasporten helt en gång för varge varv som motorn snurrar.
den borde stänga ungefär när kolven är längst ner så att all färskgas som är påväg in i motorn inte kan smita ut genom avgasporten utan stannar i cylindern. den skulle även kunna ändra den exakta tiden som den ska stänga på ungefär samma sätt som vilssa biltillverkare ändrar kamtider för att fungera optimalt på olika varvtal.
finns det någon motortillverkare som har provat att experimentera med det?
finns det några uppenbara nackdelar som jag har missat. ökade tillverkningskostnader och fler rörliga delar är ju givna. men vinsten av att inte ha en avgasport som står öppen när färskgasen ska in borde vara värt mycket.
det kanske inte fungerar alls. för nån mer än jag borde ju ha tänkt tanken.
den borde stänga ungefär när kolven är längst ner så att all färskgas som är påväg in i motorn inte kan smita ut genom avgasporten utan stannar i cylindern. den skulle även kunna ändra den exakta tiden som den ska stänga på ungefär samma sätt som vilssa biltillverkare ändrar kamtider för att fungera optimalt på olika varvtal.
finns det någon motortillverkare som har provat att experimentera med det?
finns det några uppenbara nackdelar som jag har missat. ökade tillverkningskostnader och fler rörliga delar är ju givna. men vinsten av att inte ha en avgasport som står öppen när färskgasen ska in borde vara värt mycket.
det kanske inte fungerar alls. för nån mer än jag borde ju ha tänkt tanken.