mountain 800 efi-03 saknar det sista draget

jossan

Välkänd medlem
18 dec 2007
174
1
6
göteborg
nån som har nån ide känns som jag saknar det lilla sista när jag drar på blöddrar inte går inte ojämt känns bara som det saknas nåt :argh:

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Kan vara variatorn som spökar. Det största problemet med att få en skoter att gå bra är att få till variatorna, Du kan ha 200hk i en maskin och den kommer att kännas slö om man inte har fixat till variatorna för den effekten!. Du kan testa sätta dit tyngre fjäder + tyngre vikter i primären för att få den att mata hårdare. Ju högre man kan vikta dess bättre är det. Men som sagt motorn ska ju orka med den viktningen också.

Prata med bengansmotor. Han kan hjälpa dej med råd gällande din maskin för att få ut det där sista.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om jag vore dig skulle jag kolla hur de e med dina APV-portar. Jag trodde att de var nått fel i min variator men då va en av vajrarna till apv-porten som gått av. Den varvade inte fullt ut men gick helt perfekt annars. Motorn till portarna är så stark att om porten har fastnat på nått sätt så drar motorn av vajern utan problem.

Om vajern har gått av så öppnas inte porten vilket medför att kolven kommer arbeta mot ett för stort tryck och kan gå varm vilket resulterar i ett motor ras.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Då är du i trakterna av top varv enligt service manualen 7500-7700 för en 800 twin. Dock så har jag läst och kännt själv att det är klart fördelaktigt få upp varvtalet för full utväxling lite högre till ca 7600. Enklaste är att spänna fjädern i sekundären.

Annars skulle jag bara kolla de vanliga. Har du fjäskat med fräsha tändstift, bra soppa, polerat huven... Nä men kollat dom där enkla sakerna innan du dyker in på det tyngre om så skulle behövas.

jossan

Välkänd medlem
18 dec 2007
174
1
6
göteborg
ska kolla lite i morgon när jag åker upp till skotern det kan oxå vara en inbillning det är ju slutet på säsongen man har kanske vant sig lite vid hur bra den går men ska kolla exakt varv och även göra rent apv å kolla så den funkar som den ska

jossan

Välkänd medlem
18 dec 2007
174
1
6
göteborg
va uppe å åkte i helgen det va nog bara inbillning körde precis jämt med en sumit800 så det va inga fel men har gjort rent apv ventilerna. har toppfart på 130 och maxvarv på 7700 kan det stämma på en mountaincat?

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Toppfarten stämmer, dom ska inte gå fortare. Men Varvet är inte riktigt rätt tror ja. Vad jag har förstått så ska dom precis som 600 varva 8400-8500rpm. Kanske är nått gjort med variatorn som gör att den inte varvar ut riktigt?

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Den ska ligga runt 7300-7500, så du tjänar inget på att varva mer. Dom ska INTE varva några 8400.
Trodde dock dom skulle gå fortare, det förklarar att inte min går så mycket fortare heller.