Mountain cat 600 - ägare, berätta för mig

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

Hade planer på att bygga om min gamla ext lite, men efter påskens vurpor och körningar så är planerna ändrade. ska repa den, men inte bygga om den.

Nu sneglar jag istället på en annan maskin, kanske till nästnästa säsong, men min nyfikenhet låter mig inte vänta tills dess.

Eftersom jag är ute efter en lössnömaskin så vill jag veta om Mountain cat 600. Jag behöver inte mer motor än så, men vill veta hur pass pålitlig den är.

Vilka problem har ni haft med era? vad har ni gjort på dem? och hur upplever ni dem?

//Dennis

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har kört strax över 100 mil sen jag köpte den å har inte upplevt nåra problem. Ledkörning mellan Strömsund och Lövberga (eftersom du bor i ström så har du nog kört lederna därikring) ganska snabbt tempo så drog den 1,85L/Mil. I ca. 50 cm ospårad blötsnö så drog den 2,4L/Mil. Så med den låga bränsleförbrukningen tillsammans med 46 liters tanken så har du en lång räckvidd.

Har en 32mm RipSaw matta från en Crossfire7 på min å den är perfekt (jag kör kanske 60/40 lössnö)

Vilken årsmodell du skulle ha haft beror ju lite på hur mkt. du kör på led/ospårat. Om du kör som jag så tycker jag att du ska köpa en 02´a då den är har ett bättre styre och är snyggare än 01´an men kör du nästan inget på led är nog en 03´a valet för dig då den har 1M chassiet (lättare och drivaxeln ligger lägre. Är säkert nogot mer oxå men jag vet inga andra skillnader.)

Ursäkta att det blev mkt. att läsa.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Läsa är aldrig jobbigt, långa svar uppskattas. =D

Körningen är nog kanske ganska lik din, visst är det lössnö jag vill ha den till, men ofta tar man ju leden när man bara ska transportera sig, eller när man tar sig till lössnö-ställena.

Det där med att drivaxeln ligger lägre känns bara som att den blir mer utsatt för t.ex stubbar och stenar.

just lederna mot lövberga har jag bara kört ett par km från strömsund räknat. Bor i Vågdalen själv så det har mest blivit från strömsund och ut mot sporrsjön och vängel-hållet i vinter. blir inte så att man ger sig ut på några längre ospårade äventyr med en 17 år gammal skoter och 19mm kamhöjd hehe.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Nä, med dom kammarna sätter den sig nog ganska lätt.

Den är nog inte bara utsatt för stenar å stubbar, har hört folk som klagat på att drivaxeln på 03´an har fått nåra smällar när dom har kört fort på led.. Har pressat min riktigt efter dålig led å den har hitills aldrig slagit i drivaxeln.

En 02´a verkar vara de bästa valet för dig.

Glömde ett par saker i förra inlägget: skidorna ligger platt efter backen när dom behövs där men det är inga problem att få upp dom när man vill.
Och dämparna är nog dom bästa jag har hittat hitills. Fjärdingslängden känns som om den aldrig ska ta slut och dom bottnar sällan.