Mountain cat 800 -03 magnapullproblem

Nudelmannen

Ny medlem
2 okt 2007
2
0
1
Tjenare som raden säger så har jag ett evigt problem med min magnapull..

Var ute och körde förra helgen, och efter ett tags ledsmiskande så stannade jag och skulle ta mig en vilopaus.. sen när jag skulle dra igång den så rök snöret för mig.. no big deal tänkte jag å drog fram reservsnöret och drog igång den på magnapullen...

Sen så kom det underbara ljudet av ett tuggande krasande och till sist ett ljud som matberedaren hemma gör...

Och vad fasiken gör man. kan ju inte knuffa hem skotern precis... så jag körde..

Saken är nu att hela magnapullen är i småsmulor... Frågan är följande.

Finns det några brister i just magnapullen på 800 motorn eller?? har haft en renegade 800 som jag bytt magnapull på 2 ggr. Tänkte om det är nån magisk defekt på alla 800..

Ingen som har en över som passar att sälja??

Engman

Välkänd medlem
11 okt 2005
278
0
16
Luleå
Flera polare har skrotat magnapuller på Arctic, tvivlar på att felet sitter i jusst 800 motorn då samma problem uppkommer på "gamla" F serien..
(säkert samma magnapull)

Skräp helt enkelt, samt snor dyr om man måste köpa ny...

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kul att se hur erfarenheterna skiljer sig.
Jag har kört arctic i en herranjösses massa år, aldrig haft fel på magnapullen.
Men mina skidoo/Lynxkompisar har skrotat flera.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Snören har gått av.
Plåthöljen har varit totalskrot pga att fästelementen släppt. (men på något underligt sätt har innehållet alltid klarat sig)

Där tog det slut med dåliga erfarenheter av den typ av magnapull som AC haft i urminnes tider (fram till F-serien) - som med viss likhet sitter på Polaris, ivf gamla Indy-modeller.
Snöre är slitage och om skruvar släpper får man väl "skylla sig själv" för dåligt underhåll/genomförande.

Ski-Doo's plasttjosans har det dock varit högre procentuell ruttenhet på bland nära och käras maskiner...

Oavsett märke så finns det dock ett långt ögonblick på ett snöblästrande kallfjäll då man, med löst starthandtag i handen, önskar att man hade haft gummiklädd wire till startsnöre.

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
58
Hoting
Oavsett märke så finns det dock ett långt ögonblick på ett snöblästrande kallfjäll då man, med löst starthandtag i handen, önskar att man hade haft gummiklädd wire till startsnöre.
Kevlar förstärkt snöre dyrt men ohyggligt bra. :rock:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kevlar förstärkt snöre dyrt men ohyggligt bra. :rock:
Just nu provar jag 8 mm "super-duper"-snöre från apsporten.
Första intrycket är väl att det är något helt annat material, typ nylon, liknande det material som är i de lyftslingor min farmor tillverkade under flertalet årtionden.
Jag tror absolut att det ska hålla längre än standardsnöret, men syntetiskt high-tech-material ex. Kevlar lär ju utklassa min klätterlina...

http://www.lawena.se/katalog_badminton_ovrigt.html
Skulle bara fått reda på hållfastheten för standardlinan, klätterlinan och denna. Vem har inte drömt om att kunna ha smalare snöre med en längd på fyra meter? =) Då kan man använda sig av starthjälp i form av en annan skoter!
3/8" 15,400 lbs $4.05 per foot. Det var ju inte så jäkla dyrt.
Fast 1/4" 7,100 lbs $1.85 lär ju också fungera...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag lyckades förstöra en magnapull på en m6 -07 för några helger sedan. Jag körde omkring en hel dag med det fenomenet att startsnöret inte ville tillbaka. Hur det än gick till så small det med en exakt beskrivning som TS gjorde. Bärgning hem och ny magnapull på garantin, samtidigt svetsade verkstaden fast ett motorfäste och bytte ut vajern till avgasventilerna på garantin.