Mountain cat 800 bluddrar

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej hej

Såhär ligger det till: i slutet på förra vintersäsongen började skotern gå dåligt. Den började helt plötsligt bluddra och misstända ibland när den kände för det. Jag trodde direkt att den var för högt bestyckat eftersom det var påsk och ganska milt ute och att den gick fett. Testade lite varianter på luftskruven, bränsleskruven och nålen men ingen skillnad. Kollade bestyckningen och det sitter 440mj & 50pj. Jag kikade i luftburken och det ligger ofta lite soppastänk där i så det som slog mig var reedsen. Jag köpte boyesen reeds och nya munstycken för nerbestyckning till 420 på mj och 40 på pj. Standard är det 430mj & 50pj.

Reedsen sitter på nu men ena mj munstycket som jag skulle sätta dit gick sönder utan att jag ens tog i så jag fick ha kvar 440 på mj men jag böt pj till 40.

Var ute och körde idag i -17. Den går fint på tomgång och på led men så fort jag tar mig ut i lössnön varesig jag burkar eller bara kör rakt fram så börjar den bluddra eller typ misstända men släpper jag gasen så går det tillbaks till en bra tomgång. Ibland börjar den också helt plötsligt gå på en cylinder och misstända men stänger jag av den och startar igen så går den bra.

Summering: bluddrar, misständer och går ibland på en cylinder när det går tungt och i lössnö för på led går den riktigt bra och varvar ut. Vad kan felet vara ? Årsmod -01

Jag är jätte tacksam för alla funderingar och tips för jag är så jävla less nu :hello:
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
ok, vart kan man få tag i nånting att kompmäta med ? Jag har inte tänkt på om det är samma cylinder som faller bort faktiskt. Vad skulle det kunna vara om det är samma som lägger av ?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har du skotern i östersund eller boden? Eller om du är i Boden kan du i varje fall få låna en kompmätare för att se om de är lika komp på båda cyl. bara jag får igen den sen så:)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kompmätare kostar max 200 kr på mekonomen/meca och liknande.
Om samma burk faller bort kan du ha skit i förgasaren, tjuvluft eller annat. Kommer det växelvis kan man räkna bort allt sånt.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Har du skotern i östersund eller boden? Eller om du är i Boden kan du i varje fall få låna en kompmätare för att se om de är lika komp på båda cyl. bara jag får igen den sen så:)
Det hade varit riktigt snällt! Men just nu står skotern i Östersund och det är där jag befinner mig nu enda fram till påsk så det blir lite svårt, men tack ändå! :hello:
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Kompmätare kostar max 200 kr på mekonomen/meca och liknande.
Om samma burk faller bort kan du ha skit i förgasaren, tjuvluft eller annat. Kommer det växelvis kan man räkna bort allt sånt.
Okej, men jag har som fått för mig att det inte alltid är samma cylinder som viker ner sig utan att det växlar och sen så har jag rengjort gasarna X antal gånger och senast nu i Fredags när jag satte dit reedsen.

Det skulle inte kunna vara nå tändpole/stator fel när den börjar misstända när det går tungt?
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Låter ju inte som att det är gashängsbrytaren, men kolla för säkerhets skull, bara dra isär en kontakt under styret som kommer från gasklumpen på styret.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Låter ju inte som att det är gashängsbrytaren, men kolla för säkerhets skull, bara dra isär en kontakt under styret som kommer från gasklumpen på styret.
den är redan urdragen så den är de tyvärr inte, kan det bara vara så enkelt att den är FÖR fett bestyckad ? Borde den inte gå lika dåligt på full gas efter led som den gör i lössnö?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
den är redan urdragen så den är de tyvärr inte, kan det bara vara så enkelt att den är FÖR fett bestyckad ? Borde den inte gå lika dåligt på full gas efter led som den gör i lössnö?
Motorn behöver ju mer bränsle för att hålla samma varvtal i lössnön jämfört med på leden. Kan det vara så att den inte får det?
Tycker fortfarande du ska kompmäta och rengöra gasarna. Smuts i den ena skulle ju förklara mycket.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Motorn behöver ju mer bränsle för att hålla samma varvtal i lössnön jämfört med på leden. Kan det vara så att den inte får det?
Tycker fortfarande du ska kompmäta och rengöra gasarna. Smuts i den ena skulle ju förklara mycket.
Ja visst kan det vara så men det känns lustigt eftersom jag nyss rengjorde dom. Men jag får väl göra det en gång till för att vara på säkra sidan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Sänk nålarna minst ett hack så den får mindre soppa. Av någon anled så vill dom ha snålare best när man går ut i djup snö precis tvärtom vad man kan tro ,,,,,speciellt om man får in yrsnö på piporna går dom ännu surare (kyler)
Jag hade exakt samma problem i går på min tc1000 som jag håller på bestycka in och jag kör digatron avgasmät så jag ser vad som händer . Inte förens jag gick ner i main jet och sänkte nålarna så försvan problemet. Men i ditt fall kan endast nålsänk hjälpa. Sänk 1 hack i taget till problemet just försvinner.
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Sänk nålarna minst ett hack så den får mindre soppa. Av någon anled så vill dom ha snålare best när man går ut i djup snö precis tvärtom vad man kan tro ,,,,,speciellt om man får in yrsnö på piporna går dom ännu surare (kyler)
Jag hade exakt samma problem i går på min tc1000 som jag håller på bestycka in och jag kör digatron avgasmät så jag ser vad som händer . Inte förens jag gick ner i main jet och sänkte nålarna så försvan problemet. Men i ditt fall kan endast nålsänk hjälpa. Sänk 1 hack i taget till problemet just försvinner.
Det där med yrsnö har jag funderat på, för det sprutar ju in snö i huven nu när det är så fin och lätt snö. Varför tror du att endast nålsänk kan hjälpa i mitt fall ? Som det är nu är den ju fetare bestyckad än std och dom har tydligen tendens att gå fett redan std. Borde de inte hjälpa att gå ner nån enhet på mj? Sitter ju 440/40 nu och std 430/50, jag hade tänkt sätta dit 420/40
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Det där med yrsnö har jag funderat på, för det sprutar ju in snö i huven nu när det är så fin och lätt snö. Varför tror du att endast nålsänk kan hjälpa i mitt fall ? Som det är nu är den ju fetare bestyckad än std och dom har tydligen tendens att gå fett redan std. Borde de inte hjälpa att gå ner nån enhet på mj? Sitter ju 440/40 nu och std 430/50, jag hade tänkt sätta dit 420/40


Jo du kan säkert gå ner i högfarten också,,,Gör som så att du kör ut i snön där den surar och slår full gas eller lirka upp den i varv till full ös om det nu går?? ,,finner den sig tillslut och drar som den ska sålänge du har fullt gas kan du ha kvar dom stora munstyckena och då bör det räcka med nålsänk. Men du kan ju utan vidare sätta i org 430 om du ändå vill

Har man inte avgastempmätare så är det farligt att gå ner i högfart helt enkelt därför törs jag sälla rekko sänka högfartare.

Man bestyckar allt mellan 290 mj till 450 ber på höjd över havet. 290 på 12000 fot och 430-450 havsnivå. Fundera ut vilken höjd du kör mest på
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jo du kan säkert gå ner i högfarten också,,,Gör som så att du kör ut i snön där den surar och slår full gas eller lirka upp den i varv till full ös om det nu går?? ,,finner den sig tillslut och drar som den ska sålänge du har fullt gas kan du ha kvar dom stora munstyckena och då bör det räcka med nålsänk. Men du kan ju utan vidare sätta i org 430 om du ändå vill

Har man inte avgastempmätare så är det farligt att gå ner i högfart helt enkelt därför törs jag sälla rekko sänka högfartare.

Man bestyckar allt mellan 290 mj till 450 ber på höjd över havet. 290 på 12000 fot och 430-450 havsnivå. Fundera ut vilken höjd du kör mest på
Okej, ja jag har ju ingen tempmätare så man vill ju inte går för lågt. Men jag får testa några alternativ helt enkelt, tack för tipsen !
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
är det någon som vet vad pluggen som man skruvar in runt huvudmunstycket och som håller ihop flotörhuset har för nytta? Min ena sånna gick av i fredags men som tur hade jag en reserv liggandes från ett par reservgasare.

Men den som gick av hade flera småhål runt om pluggen men den jag bytte till hade 2 större hål istället, som sagt vad gör den egentligen förutom håller ihop flotörhuset?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
är det någon som vet vad pluggen som man skruvar in runt huvudmunstycket och som håller ihop flotörhuset har för nytta? Min ena sånna gick av i fredags men som tur hade jag en reserv liggandes från ett par reservgasare.

Men den som gick av hade flera småhål runt om pluggen men den jag bytte till hade 2 större hål istället, som sagt vad gör den egentligen förutom håller ihop flotörhuset?

Skvalpskydd . Förmodligen funkar den du satt dit lika bra :)
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Tänkte bara dela med mig om vad det jvla felet var :) Tändspolen byttes å vips så gick det som den ska, inga bludder eller misständningar !