Mountain/freeride skoter för runt 70000kr

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Hallå skulle vilja ha lite tips och råd om för vad vilka maskiner ni tycker anses vara bra lössnöskotrar här vid kusten.
Hag kör 95% utanför leden och anser att led bara är en transportsträcka.
Har kollat på pro rmk, swb assault, rmk assault och boondocker men dom ligger just i toppen av min prisomfattning.
Skulle också vilja veta hur motorerna håller. Problem? Soppaförbrukning och hur eller om man kan åtgärda dessa problem.
Är chassiet stark? Svagheter och hur man åtgärdar dem.
Samt hur de är på remmar.
Kan tillägga att jag bor vid kusten men kommer också att köra i inlandet och nån fjällenresa förhoppningsvis.

Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Bytte maskin i vintras från en AC Crossfire till en RMK800-10 (365cm) och är väldigt nöjd än så länge, går väldigt bra i snön och inga problem än så länge iaf.
Var först ute efter en RMK av nyare chassiet men jag tyckte inte det var värt dem 20-30k mer den kostade. Kör också mestadels puderåkning.
Soppaförbrukningen i lössnö är hög, jag har som mest legat på 6L/mil men då har leendet varit som störst också :)
Har kört på samma rem sen jag köpte den.

Hoppas detta hjälpte dej något

//Jocke

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Tack för snabbt svar me vill ha nya chassiet. Men har snackat med några erfarna skoteråkare och dom tycker att allt under 150" går bort så focuserar nu på Skotrar över 150". Altså pro rmk eller Rmk assault.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Bara brp och arctic som inte racklar...
Tyck du däremot att en motorenovering mitt i vintern är okej, så är polaris det självklara valet.
Polaris har bästa chassiet, arctic bäst motor och brp är någonstans mittemellan :)

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Dom jag har pratat med säger att om man bara blandar i lite olja i tanken på polaris motorer 2011 och framåt så går dom utan några stora problem.

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
skulle säga ski doo och inte brp, en boondocker i den prisklassen är inget att hänga i julgranen

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
För runt 70.000 så hade jag kollat in PRO 600 155" grymt potent maskin och den största skillnaden mot en 800 märker du i branta backar kring 1000möh eller mer.
Eller du har lika mycket pulver som Burandt och pojkarna har i sina 800 på andra sidan pölen, å då menar jag std.

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
För runt 70.000 så hade jag kollat in PRO 600 155" grymt potent maskin och den största skillnaden mot en 800 märker du i branta backar kring 1000möh eller mer.
Eller du har lika mycket pulver som Burandt och pojkarna har i sina 800 på andra sidan pölen, å då menar jag std.
Har kollat och följt blocket men dom
Ligger ju runt 90tkr.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
För 70k hittar du ingen fräsch BRP eller Polaris som är 2011 eller nyare. Då är det skavanker & minst 4-500mil på mätaren.
Kolla på Arctic M8 av årsmodell 2010 eller 2011, skottsäkra motorer och går mycket bra i snön, dock inte nyaste chassiet.

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Kommer kunna gå upp mot 80tkr. Och där finns det ju många pro rmks.
Men om man ska jämföra pro rmkn mot m8an .

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm. Lite oklart vad du e ute efter!? Gillar du hoppa? Å då menar jag inte skutt på 5m hade jag tittat på en 11as freeride med V-kit! (Org funkar dom inte) å helst 137-145pound/Inch fjädrar fram. tror det var pound dom mätte i, men d e lätt att kolla race handböckerna, Lynx rs 08 tror jag hade en enduro fjäder som är vit (skitsnygg) runt 136-137, själv körde jag skidoo rs mjukaste 145...
Polarns va lite mer följsam men jag hade även shimsat mina...
Ska du hoppa med en PRO måste du fixa fjädringen annars lär du åka på att byta chassie!
Även om jag i ärlighetens namn gillar RMKn bättre i luften, å den verkar hålla när man har evol r runt om... Jag har dock inte hoppat större än kring 25m å droppat mer än 8-10m i år sååå...

Polarna som hoppar stort me nyare assault verkar nöjd men åtminstone en har bytt bort cp mattan som gör att dom inte går i snö.....

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Du kanske är sugen på AC då hade jag nog inte tagit M8... Om dom i te är rejält moddade i styrningen, dom har fan sämre vändradie än våra långa Opel movano på jobbet...
Joo gamla chassiet i så fall

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Okej kanske ska presentera mig lite mer då.
Jag bor i skellefteå vid kusten, men kör även i inlandet. Ifjol körde jag en moddad iq rr hoppade med den så boggien och chassiet sprack. Tyckte att de skulle bli så dyrt att hålla på att laga sånt där hela tiden så jag började köra puder istället men märkte snabbt att den inte var mycket att hänga i julgranen så sålde den och här står jag nu. Vill ha en pudermaskin för max 80000kr kommer uteslutande att köra puder med kanske några skutt över puder drivor och dylikt.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
-75kg å dålig kondis PRO RMK 6 el800.. Helst med evol r..
+75kg med bra kondis då funkar en assault med challenger extrem eller poo 5.1 matta åsså flyttar du upp främre boggie infästningen..
Varför jag rekommenderar assault!? Jo jag har själv sagt att jag inte ska hoppa mer!! Men va gör man när den perfekta 25m stepupen infinner sej?? Å missbedömmer man med PROn så ryker alltid något..