Någon som har erfarenhet av dessa bägge maskiner? Har hört att Vipern är sämre i lössnö, stämmer det? Beror det på sämre attackvinkel i så fall? Anledningen till min fråga är att jag ev funderar på att byta min M-max framöver, men är osäker på om det är värt det. Jag har såväl pipor som Öhlinare och är väl eg. rätt nöjd, men Vipern är så läcker!
Tjena!
Här kört både Mountain Max -01 & Viper MM 02. Dock var vipern i grunden en kort. Så jag fick ju lite bättre fjädring fram (bra på led) men även bredare framvagn(jobbigare i pudret)
Skillnaden är ju även att Vipern har krängningshämare vilket Maxen saknar. Det kan påverka hanterbarheten i snö till maxen:s fördel. Vipern har ju helt annan dämparuppsättning än vad MM:n har, lirkar man lite med andra dämpare så får den helt annan karaktär. Den är ju betydligt mjukare och svampigare än MM:n.
Maxen gick ju som tåget både på led & i snön. Känndes betydligt smidigare i snön. Mera lätthanterlig.
Hade polare som förlängde sina Vipers från 365 till 384 cm. Detta gjorde underverk för framkomligheten i puder. Ser betydligt mer rätt & naturligt ut med längre matta om man jämförde före & efter.
Sedan är ju Vipern framförallt den blåa (Finns ett antal blåa i riktigt MM utförande) en av de snyggaste maskiner Yamaha designat hitills....