MM700 -00
Jag köpte en MM, modell -00, förra hösten. Har kört ungefär 100 mil förra säsongen och är riktigt nöjd med maskinen.
Skillnaderna mot -99:an är att boggien har en flackare angreppsvinkel och att hela skotern är lackerad i blått (,vilket inte är någon fördel eftersom chassiet fort blir repigt på trailingarmar och fotsteg).
Jag har testat ett antal Summit 800 och kan väl ge mina åsikter dessa skotrar emellan. Tyvärr har jag inte provkört RMK-modellerna men jag har hört att de skall vara mycket motor och lite kontroll..
Största skillnaden mot Summit:en är motorn. Den känns betydligt råare på Summiten än på MM:en, även fast trean har ett bra vrid. Summit:en känns betydligt tyngre att hantera än MM:en, även fast viktskilladen är liten.
De nackdelar jag har upplevt på min maskin är hög bränsleförbrukning(2.5-3.5 l/m) samt att inte tumvärmaren är justerbar. Det jag vet är att andra Yamaha-ägare med trecylindriga motorer har bestyckat om förgasarna och på så vis fått ner bränsleförbrukningen till under 2 liter, något som jag skall göra innan säsongen tar fart.
Tumvärmaren är justerbar som standard på -01
rna.
En annan nackdel är att det inte går att köra på vatten med MM:en. Av någon anledning skickas vattnet från skidorna igenom hålen på huven rakt på primärvariatorn så skall du ut och plana på vatten med en MM så se till att sätta en skiva för främre luftintaget.
Motoreffekt: Jag läste an artikel förra året där det sas att det finns två skotrar som fullkomligt kräver pipor, Polaris Indy 650 och Yamaha Mountain Max 700. I originalutförande har MM:en 113 hästar och med pipor har man bromsat den till 136.9 (Någon Kiruna-grabb, har jag för mig..). Sen finns det ju BigBore-kit om man vill vara värst, 800ccm och runt 160 hästar (19000:- i USA).
Angående att köpa: Jag är osäker på om det finns andra MM:ar än -97 (alltså den röda med 28 mm kammar) och 99 - 02. Jag vet inte om 98
rna togs in i Sverige överhuvudtaget. Sedan tror jag att de som har en är nöjd med sin maskin och därför ogärna säljer den. Jag köpte min på annons i november -00 och fram till februari -01 hade jag sett 2 andra på annons, så det kan vara svårt att få tag i en.