MPEM omprogramering..

thefarm

Medlem
2 jan 2009
38
0
1
Ekshärad, värmland
Vem utför det och vad kostar det? Vill lägga in en 600tändkurva i en 440 mpem.
Håller på att 600konvertera en 440 och det skulle visst vara lite säkrare att göra det. Läste även om att backa tändningen 3 grader, men det kanske är svårt att få till? Tacksam för tips. Mvh
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Tror inte att ÅF kan fixa det tyvärr. Däremot kanske de kan skicka boxen till finland för att få den fixad.

Att backa tändningär är däremot inga bekymmer.

Har hört flera som bygt om 440 till 600 och kör med orginal tändning utan bekymmer om allt annat är som det ska.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Nu har jag ingen aning hur tändkurvorna skilljer sig åt, men antar att 440in möjligen är tuffare från början och mellanregistret men något snällare på maxvarv.
Men normalt brukar större cc kräva mer förtändning på maxvarv för att bygga rätt effekt. Men frågan är då hur det ser ut på mellanregistret.
Som jag fattat det så är det bästa för att bygga hög säker effekt att ha maximal tändning och anpassa toppen till det, och inte ha hög komp och backa av på tändningen om det skulle spika.
Så det optimala är nog att ha en 600 tändning. men någon annan kanske vet hur kurvorna är?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tror inte att ÅF kan fixa det tyvärr. Däremot kanske de kan skicka boxen till finland för att få den fixad.

Att backa tändningär är däremot inga bekymmer.

Har hört flera som bygt om 440 till 600 och kör med orginal tändning utan bekymmer om allt annat är som det ska.
En polare ska få sin mpem omprogamerad i helgen av våran närmaste åf
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
är det en ÅF som har hållit på länge? 10år eller ännu längre?
 

Svepet

Aktiv medlem
4 mar 2011
64
0
6
Norsjö
Det är min Mpem mongoloid pratar om .. det som ska göras på den är att tändkurvan och dessen ska kodas om från 700 till 600 och det skulle då inte vara några problem för Nila.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
om jag förstått det rätt så kan en åf ändra tändkurvan till en annan befintlig (original), men dom kan inte programmera om efter egna önskemål, så som många vill ha t ex sina dubbelrör mm ...
 

thefarm

Medlem
2 jan 2009
38
0
1
Ekshärad, värmland
Re: Sv: MPEM omprogramering..

Det är ju på amerikanska sidor som de tycker man ska göra om kurvan, men det kan ju bero på att de har dåligt oktan tal där. Och då spikar det ju lättare. Får väl prova lite försiktigt till vintern, har oxå sett både 800 och 600 med 440 tändning/: