MTX eller XTX? Hjääälp!

PedroRules

Medlem
23 mar 2010
8
0
1
Bodbyn, Umeå
Har bestämt mig för en Nytro efter att jag provkört en -09 XTX idag.
Problemet jag har är att familjefadern i mig säger köp Xtx samtidigt som pojkspolingen i mig vill ha MTX då det är den typen av körning som gäller när jag tar mig iväg utan familj.

Hur stor skillnad är det mellan maskinerna på led repektive i ospårat?

Kan man kanske dunka på en 51as matta på xtx för att kompensera kortare mattlängd jämfört med MTX?

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Gick själv i samma tankar som du. Nu har jag köpt en -10 mtx. Blev avrådd att köpa -08 och -09 mtx av både privatpersoner och handlare pga fotsteg som den hängde upp sig på, smal framvagn som tydligen inte skulle vara så bra, för brant attackvinkel. klen fjädring. Xtx:n är väl i stort sett lika från -09 tills nu.

PedroRules

Medlem
23 mar 2010
8
0
1
Bodbyn, Umeå
Ja har tingat en 2011 MTX då det verkar vara den enda kvar till salu, men jag har ju fortfarande chans o ändra mig nu över helgen.
Har du hunnit köra nått med din, nöjd?

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Blå eller svart? Har en kompis som köpt en -11 Mtx, det är hans 3:e mtx nu och han är hur nöjd som hälst. Har själv inte hunnit med mer än ca 3-4 mil än men den känns väldigt bra iaf. Det tar nog ett tag innan man lärt sig den.

Zmeagol

Aktiv medlem
25 sept 2010
84
0
6
Östersund
Hade din fråga varit rtx eller xtx då pojkspolingen ville ha en kort hade det varit en annan femma men nu svarar du ju lite själv på din fråga. varför skulle du inte kunna ha en mtx när du är ute med familjen? =D

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Åker själv XTX 270 hp med 51 matta och måste säga att hur nöjd som helst....Funkar kanon på och vid sidan av leden....

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Kör oxå xtx med 51 matta fast utan turbo då... och den går mycket bra i lössnö!

B.Eriksson

Välkänd medlem
25 jun 2010
126
0
6
Älvsbyn
Har en MTX -11. Och det lilla jag har hunnit köra med den så är jag supernöjd. Går riktigt bra efter led också, känns inte alls speciellt lång.

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Kör oxå xtx med 51 matta fast utan turbo då... och den går mycket bra i lössnö!
Hur är denna då man kör hårt efter leden! älskar långa maskiner men inte allt för ofta mna får nytja dom här hemma, så funderar på en xtx med värre matta! för att till nästa år turbo konvertera!
vill alltså ha en led racers dämpare mer eller mindre fast grym matta för älskar lössnön :D

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag rekommenderar starkt en XTX. Den funkar för båda ändamålen. MTX funkar inte alls på led.

PedroRules

Medlem
23 mar 2010
8
0
1
Bodbyn, Umeå
Finns inget drag o köpa till mtx´n men jag är mer o mer övertygad åt xtx hållet. (med 51´s matta)

Dock så har jag inte bestämt mig än, är en velpitt... kan inte ens bestämma mig i hamburgerkön...

Frågan är om man klarar av en vinter utan tvåtacktslukten!?