Mxz 09 div. Problem

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
tjena har lite problem med min mxz 800r.
1. Magnapull. Ibland när man rycker i snöret så känns det som att den "kuggar över", och man får dra ett par ryck likadant innan det fungerar normalt igen. Både när den är kall och varm. Kan man köpa något slags "renoveringskit" till den som löser det?
2. Kylning. Har kört en del i sälen nu under jul-nyårs tiden, och skotern har gått varm ett par gånger per mil, är det troligt att detta endast beror på att det är kasst före, att min stänklapp är avskuren (förre ägaren..), och att den saknar isrivare? Skulle det lösa problemet om jag skulle skaffa isrivare och stänklapp tror ni?
3. Handtagsvärme. Handtagsvärmen fungerar ej, kommer upp pluppar på displayen att den är på, men det blir inte varmt. Det är ett aluminum fatbar styre, och det är kork lagt under värmeslingorna. Jag har skurit upp handtagen och värmarna ser ut som dom ska. Sitter det en säkring till dessa någonstans som jag bör byta, eller är det bara att plocka fram multimetern och provköra dessa?
4. Tankmätare. Lampan för låg bensin lyser hela tiden, när det är full tank, oh tom tank. Har läst något om att man ska byta en säkring från 0.25 till 0.5A någonstans? Var sitter denna?
5. Primärvariatorn! Har haft problem med primären sedan första veckan jag körde iår, och det slutade med att jag köpte en begagnad och satte dit. Men nu har det kommit ett nytt ljud från den. Det uppstår inte när han står på tomgång och har fått gå ner till det absolut lägsta varven den kan komma till, men annars över hela registret. Låter vasst. Jag kan göra ett försök att filma och få med ljudet imorgon. Vad kan det tänkas vara som låter, och vad ska jag göra/byta ut för att åtgärda?

Om du vet något om något utav mina problem så får du gärna dela med dig av ditt snille! Ska skicka iväg en beställning från skoterdelen imorgon eller på lördag.

Mvh Linus

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Nr 1: Hade samma problem på min rev plus att snöret gick av efter ett tag. Så jag köpte ett helt nytt kitt från Rinab ( http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Ski-Doo/Motor/Startdelar-dragstart ) och bytte ut allt och la i lite fett. För det hade de gjort på den gamla och det var nästan tomt där när jag tog isär.

Nr: 2. Kan säkert vara som du säger att det var dåligt före eller stänklappen. Har bara gått varm för mig 1 gång när det knappt var någon snö ( mindre än 10 cm). Isrivare kan vara en bra idé men jag har dock ingen erfarenhet om dem.

Nr: 5. Är dem linjerade ordentligt? Ny rem? Försök få upp en film :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
3. Mät resistansen i elementen och se så du inte har avbrott, de säkringar som finns sitter vid oljeburken.

4. Säkringen för tankarmaturen sitter framför bränsletanken. Kommer fan inte ihåg om det var från höger eller vänster. Oavsett så är det en liten glassäkring.

Mattias.o

Välkänd medlem
19 maj 2012
108
0
6
Säkringen sitter på vänster sida om tanken och det är som Marcus skriver en glassäkring

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
4. Vågar nog lägga alla kort på att tankmätaren har gjort sitt. Tyvärr tror jag ingen med xp chassiet gått omärkt förbi detta problem med tankmätaren. Som jag förstått det så får man skramla ur allt innehåll till tankmätaren bygga ihop det igen och limma med ett lim som tål bensin. Personligen har jag då aldrig sett en xp där tankmätaren funkat iaf.

5. Kanske ett renoveringskit med nya bussningar till viktarmar och så, svårt utan filmen du.

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Nr 1: Hade samma problem på min rev plus att snöret gick av efter ett tag. Så jag köpte ett helt nytt kitt från Rinab ( http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Ski-Doo/Motor/Startdelar-dragstart ) och bytte ut allt och la i lite fett. För det hade de gjort på den gamla och det var nästan tomt där när jag tog isär.

Nr: 2. Kan säkert vara som du säger att det var dåligt före eller stänklappen. Har bara gått varm för mig 1 gång när det knappt var någon snö ( mindre än 10 cm). Isrivare kan vara en bra idé men jag har dock ingen erfarenhet om dem.

Nr: 5. Är dem linjerade ordentligt? Ny rem? Försök få upp en film :)

Menar du det dyra HELA kittet, eller bara klacksatsen?
Fixar film när jag kommer hem!

Kan även visa hur det ser ut i den gamla variatorn, och beskriva vad som gick fel. Men gör detta när jag kommer hem, är i plugget nu.

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Updatering kring variatorn! Kom hem sent (eller satt och spelade dator tills jag kom på att skotern stod i garaget..) och kunde inte fixa video, eftersom det är mörkt, och grannarna har småbarn som jag inte vill väcka. Däremot så tog jag några bilder.

Jag misstänker att ljudet uppstår pga att när jag bytte variatorn så passade inte den NYA YTTRE (röd på bilden) på den GAMLA inre (lila på bild), problemet var att den YTTE var för liten, och gick helt enkelt inte på. Men jag bytte även den inre då, och den passade perfekt på motorn, och då gick variatorn på också.
Alltså så är både den inre och yttre nya, och dem satt tillsammans på en annan skoter innan min.

Måste man ställa in variatorerna efter varann på något sätt? Tänker då på primär och sekundären.

Bild från sidan:

Bonusfråga för de extremt kunniga! ;) Är dessa originalskidorna?

Generalsnus

Välkänd medlem
23 feb 2010
118
2
18
Valbo
Nja jag tycker det ser ut som dom skall sitta på en nyare skoter!'
Edit: Linjering av variatorer finns det hur mycket som helst av sök i forumet!!!

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Menar du det dyra HELA kittet, eller bara klacksatsen?
Fixar film när jag kommer hem!

Kan även visa hur det ser ut i den gamla variatorn, och beskriva vad som gick fel. Men gör detta när jag kommer hem, är i plugget nu.

Jag köpte det som kostar 995kr. Och bytte alltihop.

Linusen

Medlem
3 jan 2014
28
0
1
Jag köpte det som kostar 995kr. Och bytte alltihop.

Jag ska prova med det billigare 180 kronors kittet och se om det räcker. Fungerar det inte då heller så blir det hela kittet!
Tack!