MXZ 440 -96, slö! Toppfart ca 85km/h, det kan inte vara rätt?

scalare

Medlem
5 jan 2009
26
0
1
Umeå
Godag på er alla snöskoter fantaster. För ettag sedan köpte jag mig en Skidoo MXZ 440 -96. Har idag varit ute på premiär turen och måste säga att jag är besviken.

Mina misstankar är att något inte står rätt till, visst borde väll en 440 ha ork att göra över 85? Drar jämnt mot min kompis som har en indy med nån fläktkyld maskin.

Sticker på bra från början och spinner loss med ett varvtal strax över 7, sedan sjunker det och ligger på ca 6200rpm och låter inte lika rapp. Känns nästan som att variatorn klämmer ihop för hårt ?

Hur varvar era maskiner vid körning?

Var ska jag börja kika? Raveportar / Slidskiva / variatorer? Tycker maskinen låter bra, och svarar som sagt bra på gas till en början. Komp prov OK.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
kolla allt som har med drivning att göra, hur är lager i boggin kanske är skurna lager mm, glidskenor som inte är okej, bör ju göra mer än 85,
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Garanterat något fel med variatorn. Om du säger motorn låter bra så är det nog garanterat det som är fel. Fan den där ska ju pinka på en Indy 500 hehe

Ta isär variatorerna och kolla. Det låter som att fjädern i sekundären är helt slut. Börja med att kolla sekundären :)

/F
 

scalare

Medlem
5 jan 2009
26
0
1
Umeå
ska nog riva variatorn då. sekundären antar jag sitter mot mattan... vad letar jag efter? hur vet man tex om man måste byta fjäder?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hmm men 440 -96 fanns både som fläkt och vätskekyld vill jag minnas!

Har du en 440f så ska den iofs gå fortare än 85 men inte mkt.
 

scalare

Medlem
5 jan 2009
26
0
1
Umeå
Jag har en vätskekyld. Tror den ska vara specad till 96hk?

Har varit i garaget nu och försökt gjort en mätning. Dock svårt med "hö våg" och ont om ställen att fästa i. Men kom fram till att den var jäkligt slapp/lätt vriden.

Så plockade isär enligt video och spände fjädern till högsta nivån. Sedan prövkörning! :)

100km/h och strax under 7000rpm, så bättre blev det! :)


Frågan är nu, ska man nöja sig såhär, eller köpa en ny fjäder?

Från stillastående till fullgas har jag jämnt varv strax under 7 med en peak på 7200-7300 rpm. Vad har ni för varv på era maskiner?

Man vill ju givetvis ha så mkt pulver som möjligt! :) Blev klart bättre bara nu...
 

scalare

Medlem
5 jan 2009
26
0
1
Umeå
Försökte hitta nån nivå av dom 3 hålen i botten, men där hittade jag ingen märkning... Så där blev det bara nått! :) Av siffermarkeringen så satte jag i hål 1. Då fick jag spänna den bakåt ca 3/10dels varv. För att komma ner mot klackarna..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det ska stå markerat där nere A B C.. försök spänna den till A (i variatorn) och läge 6 på helixen. Kom ihåg att skrivan ska snurra BAKÅT och inte frammåt som vissa har tendens att montera, då får du förspänning åt fel håll hehe
 

scalare

Medlem
5 jan 2009
26
0
1
Umeå
Oki, ska kolla på det i veckan! :)


Är du säker på siffran 6? Känns som att det kommer bli lös spänning då?

Hur pass hårt ska det vara när man spänner? Så att man får kämpa för att få den att stå i rätt klack.. Eller ?


Och ja, jag fick ta mig en funderare innan den blev spänd rätt :D


Vore ju intressant att höra vad ni andra har för varvtal på era maskiner... Man kanske inte bör varva över 7krmp?

Mvh
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Alltså du kan inte spänna den hårdast.. då kommer den knappast orka öppna vilket betyder att du kommer ligga på tokvarv direkt o skotern går typ 50 :)

Man ska få ta i litegrann... 8-9 kg ska skivan vara spänd, så det är väl lite kämpa, speciellt om man är ensammen hehe.

Skotern ska varva 7800-8000 på mätaren, dvs 7600-7800 i motorn. Under 7k har du -10 hp din "normala" effekt, så varvet ska UPP! :)