Mxz 440x -01

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hallå!
jag skulle vilja ändra inslagsvarvet på min mxz, just nu slår den in vid 5900-6000rpm. Det som jag tycker skulle vara lämpligare är typ 5000 eller möjligen 4500 om det går. Har fått höra att 5000rpm ska vara original.
Tacksam för svar.

jani

Medlem
29 nov 2009
8
0
1
finland
hej :) det är ställbara viktpinnar i primärvariatorn så lägg på några gram till ca 2-3 gram 10-11 g skall dom väga orginalt gängan inne i viktpinnarna är väldigt lik M6 men M6 går inte dit säkert nån unf gänga. jag köpte nya viktpinnar till min 440. OBS pinnarna går inte att gänga till M6 för dom e härdade gängtappen går garanterat av.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Räcker det med att bara byta fjädern?
Ja det räcker att byta fjäder!

Köp en med mindre start-tryck och samma slut-tryck.
Då slår den in vid ett lägre varv men varvar det samma vid uppvarvning.

hej :) det är ställbara viktpinnar i primärvariatorn så lägg på några gram till ca 2-3 gram 10-11 g skall dom väga orginalt gängan inne i viktpinnarna är väldigt lik M6 men M6 går inte dit säkert nån unf gänga. jag köpte nya viktpinnar till min 440. OBS pinnarna går inte att gänga till M6 för dom e härdade gängtappen går garanterat av.
Viktar du på variatorn så förändrar du hela växlingskurvan, slutvarvet, inslagsvarvet osv...

Byt fjäder...

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Har en fjäder på g, den är ifrån en Ski-doo Xp( NY variatorfjäder höjer tillslagsvarvet till 4500rpm) kommer den funka prima till min skoter?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Asså det finns ju massor! med olika fjädrar till massor av kombinationer av ramper/vikter, det går inte bara ta en och chansa på att det ska passa!

Kolla sprängskiss alt hör med återförsäljare vad som sitter original och fråga dom vad du ska ha för att uppnå vad du önskar.

Köp inte upp dig något utan att läsa på om ämnet, bara ett råd ;)

Har du koll och vet! att det funkar är det bara köra.

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Jag har ingen aning om det skulle fungera eller inte, finns säkert en sjö med fjädrar. Men enligt han som säljer fjädern, säger han att den har lägre tillslagsvarv men med samma slutvarv, och så passar den till min skoter eftersom xpn och min har samma variator. Någon som kan bekräfta om det är samma variator?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej det är inte samma variator men däremot kan fjädern säkert passa ändå.. Jag har ingen aning.

Men är det samma sluttryck och lägre starttryck så är det väl bara att prova.

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
32
Edsele
lättast är nog att kolla med ÅF som vidgren säger.
en ny fjäder går på ca 300-500 kr