mxz 583

Lldaniel

Välkänd medlem
21 sept 2006
180
0
6
Norrbotten
Hej, har precis inhandlat mig min livs första skoter!
Det vart en mxz 583 årsmodell 1997.
Det sitter en väldigt sliten matta på denna, och jag går i planer att byta.
Vad jag har läst mig till är att mattan ska vara:
307 lång
2.52 delning

Det jag då undrar är vilken storlek på kammarna jag får in utan att det tar i bandtunneln?
är 38'as kammar det största som går dit utan att byta drivhjul?

Har ni några tips på vad jag bör kika som brukar slitas på dessa?

Skriver tråden åt en kompis som väntat på att bli acceptrad men inte hunnit bli detta.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
jag harför mig att 38a mattan tar i enligt åf har inte provat satte i en 36a i min gamla mxz för att vara på den säkra sidan
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Du har köpt en bra skoter då måste jag säga:) Du har 307*38 och sen får du dit en matta med 38mm kammar utan att måste göra något. Man behöver inte ta bort skydden för kylarna heller. Behövde jag aldrig göra på min och jag körde med en 38matta på min hela förra vintern. Ska du upp på 44mm så behöver du byta drivhjul från 9till 8 kugg och göra dropbrackets:)

Byt lagrena i boggin, passa på att byt lagrena på drivaxeln då du byter matta, kolla styrstålen så dom är bra för du vill gärna ha lite styrning i vinter kan ja lova:p Annars så är de en riktigt fin maskin måste jag säga så länge dom är i bra skick. Har för mig att de ska vara ganska svårt att döda just 583 och 670 motorerna. Lyckades förra vintern jag då ja köpt min, men den var i ruskigt dåligt skick då jag köpte den. Försök få tag i en kompmätare och kolla kompet. De ska ligga runt 8.5bar om jag inte minns fel. Det för högst vara 0.5bar i skillnad mellan cylindrarna om jag minns de hela rätt. Byt olja i kedjehus, 2-takts olja och glykol för att vara på den säkra sidan så du slipper ras. Samt kolla bestyckning:)