Mxz 600 -03 går varm

Ringve

Prospect sledder
11 dec 2017
4
0
1
Hejsan! Har en mxz 600 2003 som är förlängd av tidigare ägare. Har problem att den vill gärna gå varm så fort de inte är puder eller att man åker sakta. Är de någon som har något tips eller idé vad de kan vara? Mvh

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man kan ju misstänka att det aldrig har bytts glykol i den, och då är det nog risk att det har blivit en del avlagringar i kylsystemet. Framför allt på de kallaste ställena i värmeväxlare, returslang till vattenpumpen mm, där kan det ibland bli tvålaktiga avlagringar av gammal glykol. Skulle det ha bytts kylvätska och man har t ex lyckats blanda glykol av olika märken med inkompatibla tillsatser eller använt mycket hårt vatten, så kan det också ge beläggningar och problem.

Prova någon dag då det är töväder eller bara någon enstaka minusgrad att tömma kylsystemet och fylla det med enbart vatten, kör sedan någon timme, tappa av igen och se vad som kommer ut. Det kan vara idé att köra med någon slags kylarrensning också - om det verkar vara pannsten, rostavlagringar mm så sikta på ett surt kylarrensmedel, om det mer är tvålaktiga eller oljiga beläggningar så blanda i lite allrengöring eller handdiskmedel i vattnet. Kör sedan vidare med ett par omgångar rent vatten för att skölja bort resterna av rengöringsmedel innan du fyller glykol igen. Och använd mjukt vatten till den sista fyllningen - om du t ex har egen djupborrad brunn med hårt vatten så kan det vara bättre att hämta mjukt vatten någon annanstans ifrån. Eller smälta snö.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Har du förlängd stänkläpp i bak? Jag tänker om chassit är förlängt brukar de bli högre i baken så man måste sätta dit längre stänklapp för kylningens skull. Ju längre och hårdare gummi stänka man har desto bättre för ledåka.
Sätt även dit isrivare om du inte redan har det.
Jag skulle även tagit mig en titt på vattenpumpens impeller den kan vara sönder i vingarna.

Last edited:

Ringve

Prospect sledder
11 dec 2017
4
0
1
Blir inte speciellt varm när den varnar, och är inget direkt tryck i systemet.