Man kan ju misstänka att det aldrig har bytts glykol i den, och då är det nog risk att det har blivit en del avlagringar i kylsystemet. Framför allt på de kallaste ställena i värmeväxlare, returslang till vattenpumpen mm, där kan det ibland bli tvålaktiga avlagringar av gammal glykol. Skulle det ha bytts kylvätska och man har t ex lyckats blanda glykol av olika märken med inkompatibla tillsatser eller använt mycket hårt vatten, så kan det också ge beläggningar och problem.
Prova någon dag då det är töväder eller bara någon enstaka minusgrad att tömma kylsystemet och fylla det med enbart vatten, kör sedan någon timme, tappa av igen och se vad som kommer ut. Det kan vara idé att köra med någon slags kylarrensning också - om det verkar vara pannsten, rostavlagringar mm så sikta på ett surt kylarrensmedel, om det mer är tvålaktiga eller oljiga beläggningar så blanda i lite allrengöring eller handdiskmedel i vattnet. Kör sedan vidare med ett par omgångar rent vatten för att skölja bort resterna av rengöringsmedel innan du fyller glykol igen. Och använd mjukt vatten till den sista fyllningen - om du t ex har egen djupborrad brunn med hårt vatten så kan det vara bättre att hämta mjukt vatten någon annanstans ifrån. Eller smälta snö.