MXZ 700 -00 DPM funderingar

mwd123

Medlem
22 jan 2011
18
0
1
Hej!

Har nyligen köpt en skuren mxz 700 -00 och har precis fått ihop det med ny cylinder och nya kolvar, dock så gick den inte alls på fullgas när vi fått ihop det, utan den tvärdör när man gasar fullt, var då inne här och läste och hittade en annan som haft liknande problem efter renovering med sin lynx 800, och då var det slangen som går mellan DPM och luftburk. han lossade den och skotern gick bra igen, och blåste i pipen till luftburken, och satte på igen och då gick den som den skulle..

Problemet jag har, är att min var kopplad till mpem'en. den pipen som sitter där, som ingen slang alls är kopplad på en 800 t.ex.

Så när jag drog av slangen från mpem'en och bara lät den hänga, så går skotern alldeles ypperligt bra :) men jag är ju dock lite misstänksam till varför den satt där och var den ska sitta, det finns inget uttag på luftburken på min 00'a som det gör på en lynx 02'a t.ex

Någon som vet hur den ska sitta, eller kan fixa fram en manual eller nåt kopplingsschema av nåt slag?

Tacksam för svar

Mvh Magnus (nybliven skoterägare för första gången)
 

mwd123

Medlem
22 jan 2011
18
0
1
Ja det är den :D har sett den bilden tidare under kvällen, men den ska alltså bara peka rakt ut sådär?

På lynx 800 går den till en pip på luftburken.

Men ska den sitta så är det ju enkelt löst :) dock fundersam till varför tidigare ägaren kopplat in den till mpem

Mvh Magnus
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Man får ju ingen hint heller av namnet på den, står ju bara "line"??

Men som sagt om den skulle va kopplad till mpem så skulle ju det har varit illustrerat på bilden som med allt annat...
 

mwd123

Medlem
22 jan 2011
18
0
1
Ja det tror jag du har alldeles rätt i :)

Får väl hoppas att någon här inne med en sån skoter kanske kan dubbelkolla på sin egen, eller någon som blint vet hur den ska vara. vill inte ut och gasa innan man vet att den verkligen ska sitta lös. (har ingen lust att köpa nya kolvar och cylinder igen direkt) :)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
-02 så är den ju som du säger kopplad till luftburken , det borde ju betyda att det är nån sorts luft tillförsel-slang (!?) som dom -02 kom på att det skulle va bättre o ta luften från burken ist?
 

mwd123

Medlem
22 jan 2011
18
0
1
Får hoppas det är så!! är så jäkla åksugen! har haft den i 2veckor utan att åka en meter :) tog mig ca 1 vecka att få hem cylindern från usa. fräsch å fin för 1600kr inkl frakt. kan inte bli bättre ;)
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
hehe , nice!

Hmm , jag är tydligen inte läskunnig!? (det är sent :D )

Förre ägaren såg nog bara en lös slang och kopplade in den på första bästa...

Då fattar jag varför den gick kasst med den där slangen ikopplad där , dvs då blev den ju pluggad mer lr mindre!

Tillförsel lr avluftning till dpm:n , något av det måste det ju va!
 
Last edited:

mwd123

Medlem
22 jan 2011
18
0
1
Då vore kanske det smartaste att borra i en pip i luftburken och sätta den dit. ifall det är tillförsel så slipper man ju få in skräp mm i dpm osv. kanske därför de gjort så på t.ex lynx
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Jepp om det kan ju va bra ! Jo tillförsel är det ju så klart , varför skulle dom dra den till burken annars?

jag är så trött o trög nu så det tar ett tag o fatta vad jag o andra skriver men det låter klokt :D
 

mwd123

Medlem
22 jan 2011
18
0
1
Kollade nu lynxen's sprängskiss på dpm mm, samma där, slangen på pipen pekar bara rakt fram, men i verkligheten så är den inkopplad i luftburken.. ingen som vet säkert hur det är på en mxz 700 -00 ?

Mvh Magnus
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
vad spelar det för roll? antingen så kopplar du in den till burken om det känns säkrare , lr så kör du utan. Borde varit nån servicebullentin på att den "SKA" kopplas till burken om det var väldigt viktigt.