Mxz 800 ho -04

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Åkte lite led och det går så jävla ryckigt. Det är som att man har hög och låg växel vid 5000 varv så växlar den. så den varvar som fan upp till 5 sen lugnar den sig lite så de är skit svart att åka led i Typ 20-30 km/h när man håller jämn gas.
Gissar att de är nån inställning på variatorn har ja helt fel om det finns 6 olika lägen ?
Polarns slår typ vid 3000 och de är bra mkt bättre

Svårt att förklara men hoppas nån kan hjälpa mig!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Capture.PNGKolla remmen, så den ligger rätt i sekundär variatorn och inte är för sliten om du har en "tandad rem" så ska den sticka upp ca 2 mm i sekundären, du ställer in den via skruvarna och skivan du kan ställa mellan 1-6. Kolla även motorn så den sitter fast ordentligt och inte rör på sig allt för mycket vid gas. byt även bensinen om den är gammal. Du kan ju även kolla DESS, om den inte riktigt har kontakt så kan den varva typ max 4000 RPM. Om du inte har tillslagsvarv innan 5000 så ställer du det på primären finns några skruvar som är numrerade 2-6. Men dom borde inte ha ändrats om det fungerade förra säsongen.
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Okej ska kika över den lite här i veckan. Skotern köpte jag i fredags så svårt. Att veta hur det var innan. Tack för tipsen!
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Låter som de är tillslagsvarven som är mitt problem att den slår till vid 5. Var bra drygt att åka led med de ska försöka få ner de till 3 istället!
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
ah sorry du kan inte ställa tillslagsvarvet med skruvarna dom fixar bara topp varvet, tillslagsvarvet sköts av ramperna och fjädern i primären (har jag för mig). Du får kanske plocka isär den och kolla så allt är helt och fungerar som det ska. vad händer om du trycker gasen i botten varvar den bara till 5000 då och sen inget mer ?
 

Jorreh

Aktiv medlem
15 dec 2012
52
0
1
Tierp
Okej. Nej inga problem annars går den hur bra som helst och varvar på som den ska. De är bara de där att de är sjukt svårt att åka på jämn gas i leden när sen slår till vid 5000. Vore kung om man kunde få det vid typ 3000 istället.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
ja då skulle jag kolla remmen först så den ligger rätt, sen ta lös primären och kolla glidklackar, fjäder, ramper m.m så allt ser helt ut.