mxz 800 insugsgummi trasig efter 60 mil? :S

larvid

Medlem
10 dec 2009
14
0
1
hej jag har en mxz 800x 01 som jag bytte till v-fors3 insugsgummi och nu efter bara 60 mil har båda börjat sprukigt på överkanten... nån som vet varför? var ute och körde och då började den gå lite konstigt varvade inte ur riktigt och de var som om jag satt och slog på dödarnen och slog på den igen om jag inte pumpgasade..

ni som vet lite mer tror ni att kolvarna har blivit drabbade eller har jag kanske klarat dom? blev tvungen att köra ungefär 5km hem när den började gå konstigt. nån som vet varför dom sprack efter bara 60 mil?

och nån hemsida där dom säljer billiga insugsgummi? :)
 

Attachments

4

426H

Kör du utan luftburk? Ser ut som om gasarna hänger i gummina. Om det inte finns något stöd så blir det ju en hel del påfrestning på gummina när det skumpar på leden. Har hört att det vart en del problem med v-force, men mer än 60 mil borde dom ju hålla. Du kanske fått gamla där gummit varit uttorkat?
Boyesen aluminiumkorgar är nog det bästa.

Är nog ingen fara med kolvarna efter 5 km i alla fall.
 

larvid

Medlem
10 dec 2009
14
0
1
Kör du utan luftburk? Ser ut som om gasarna hänger i gummina. Om det inte finns något stöd så blir det ju en hel del påfrestning på gummina när det skumpar på leden. Har hört att det vart en del problem med v-force, men mer än 60 mil borde dom ju hålla. Du kanske fått gamla där gummit varit uttorkat?
Boyesen aluminiumkorgar är nog det bästa.

Är nog ingen fara med kolvarna efter 5 km i alla fall.

nä har orginal-luftburken på, det är de som jag tycker är så konstigt..
60 mil är ju ingenting tycker man..
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Det är ett vanligt problem att dom spricker.. men det är dock grymt lätt att fixa..

Om du startar skotern på tomgång så lär du se att luftburken skakar så inihelvete... så sätt en handduk eller något BAKOM luftburken emot tanken så den blir still!

Jag tog bara en gammal madrass o klippte ut skumgummit o satte bakom så den "kläms" fast lite mellan... perfekt!!

Det man INTE ska göra är att sätta något UNDER burken, då bryts det o då kan gummina pajja ännu snabbare än 60 mil!
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Mina förra Vf3or sprack efter 100 mil... som sagt så är detta ett väldigt vanligt problem och orsakas till stor del av att luftburken får leva sitt eget liv.

Så här åtgärdade jag problemet till denna säsong, ger V-force en chans till.


Jag har bara tryckt dit den, men än så länge har den iaf inte rört sig. Gummina ser fortfarande nya ut också :)
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
hej jag har en mxz 800x 01 som jag bytte till v-fors3 insugsgummi och nu efter bara 60 mil har båda börjat sprukigt på överkanten... nån som vet varför? var ute och körde och då började den gå lite konstigt varvade inte ur riktigt och de var som om jag satt och slog på dödarnen och slog på den igen om jag inte pumpgasade..

ni som vet lite mer tror ni att kolvarna har blivit drabbade eller har jag kanske klarat dom? blev tvungen att köra ungefär 5km hem när den började gå konstigt. nån som vet varför dom sprack efter bara 60 mil?

och nån hemsida där dom säljer billiga insugsgummi? :)

Håller inte riktigt med Fredrik, viktigt är att allt sitter så rakt som möjligt. (alla riktningar)
Lägg en gummimatta under luftburken så att du linjerar upp den mot gasarna, tror att ett stort problem ligger i att luftburken hänger lite för mycket på gasargummit...
(Inte så att den blir för hög bara..... då får du sprickan under och den syns inte:(

(Har inte bytt mina ännu, men de är linjerade).
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Mina förra Vf3or sprack efter 100 mil... som sagt så är detta ett väldigt vanligt problem och orsakas till stor del av att luftburken får leva sitt eget liv.

Så här åtgärdade jag problemet till denna säsong, ger V-force en chans till.


Jag har bara tryckt dit den, men än så länge har den iaf inte rört sig. Gummina ser fortfarande nya ut också :)
är det bara vforce det gäller ?
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Nej! Jag hade gärna kört med Boyesen egentligen, men nu var ju mina reeds i stort sett nya och från sled-parts kunde jag köpa nya gummin till vettigt pris.
 

larvid

Medlem
10 dec 2009
14
0
1
Nej! Jag hade gärna kört med Boyesen egentligen, men nu var ju mina reeds i stort sett nya och från sled-parts kunde jag köpa nya gummin till vettigt pris.

förstår inte sled-parts hemsida men kan jag köpa lösa insugsgummi till min skoter? och passar dom från bilden nedan ?
 

Attachments

vargen2k

Ny medlem
15 mar 2010
2
0
1
pite
Det finns flera lösningar på problemet med insugsgummi. Inget är att köpa original... Jag fick problem i år med mina som sprack och började luska lite i detta och här är mina bästa tips:

Original kostar multum pga reedsen är gjutna i samma stycke som gummit och man betalar alltså i onödan för reedsen när man egentligen behöver ett gummi för cirka 300:- ,
jag har kollat runt lite och det går mest troligt att skära lös reedkorgen och köpa lösa gummin från andra modeller som har samma hålbild tex -06 MXZ800HO , men här vore hjälp från någon som skruvat mycket och kan bekräfta vilka modeller som har passande gummin.

boyesen rage cage - bra alternativ då dom är i alu och förmodligen löser problemet för evigt.

Själv löste jag problemet lite snabbt med insugsgummin från en -07 600 motor i väntan på boyesen. Dessa hade inga uttag för "boostbottle" så det skippade jag helt. Dessutom var jag tvungen att modifiera insuget lite för att få det att passa. Dock är det samma reedventiler/reedkorg vilket var det viktiga. Skotern går helt ok och jag tror inte effekten påverkats nämnvärt.

Förresten är det en mycket bra ide att klippa till liggunderlag och trycka in bakom luftburken så att förgasarna slutar vibrera så hiskeligt.

hoppas ni förstod något av det här men jag ville bara belysa att det finns lösningar på insugsproblemet där man slipper köpa nya för 1400:-

På den här websidan går det att kolla delarna och om man kollar runt lite ser man att det inte finns så många olika insugsgummin/reedkorgar
http://www.partforyamaha.com/pages/parts/viewbybrand/parts.aspx
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
hej jag har en mxz 800x 01 som jag bytte till v-fors3 insugsgummi och nu efter bara 60 mil har båda börjat sprukigt på överkanten... nån som vet varför? var ute och körde och då började den gå lite konstigt varvade inte ur riktigt och de var som om jag satt och slog på dödarnen och slog på den igen om jag inte pumpgasade..

ni som vet lite mer tror ni att kolvarna har blivit drabbade eller har jag kanske klarat dom? blev tvungen att köra ungefär 5km hem när den började gå konstigt. nån som vet varför dom sprack efter bara 60 mil?

och nån hemsida där dom säljer billiga insugsgummi? :)
Kroken som sitter mellan insugsgummina är ju upp o ner! I den kroken ska det sitta ett gummiband med hål i ,som i sin tur är lindat i en ögla runt röret närmast mellan förgasarna. Gummibandet har som uppgift att hålla upp hela förgasarbryggan mot insugsgummina.
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Jag har ett litet tips..
Jag och en kompis har kört på 98 isf 95..Har aldrig haft några problem med gummina..har kört 450 mil och kompisen har kört 800 mil och hans är hela och fina än.
Det kostar lite mer men de är helt klart värt vartenda öre. Motorn går lite kallare och lite bättre (mitt tycke) med 98.
De är ju mindre etanol i 98 och de är mycke etanolens fel att gummina spricker.
 
N

N_w

Det är bullshit att skotern går bättre på 98:a den går kallare i motorn mindre risk för spikningar osv... om nu inte toppen är avsedd för att använda 98 + octaneboost.
Men till de du skrivit att insugsgummina lever längre med 98 kan ju vara sant, det är ju mindre ethanol i de så. jag har kört 300mil med min mxz 600 inte en spricka utan någon modifikation..