MXZ 800 vibrerar

Kongo67

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
LEKSAND
Har en MXZ 800(R) 2003 X eller vad den nu heter. Efter kolvbyte (pga körning utan olja) vibrerar den mer än innan.

På tomgång (1800 rpm) ser man att motorn ruskar, när varvet ökar (~3500 rpm) kommer stötdämparfjädrarna fram i resonans och skallrar. Vibrationer finns även under färd men mindre.

-Motorn gick på lågt varv när den nöp så jag borde väl inte vindat till veven?
-Bytte till Snopro kolvar utan att väga dom.
-En motorkudde såg lite sladrigt ut, men det var ju inget problem innan...
-Passade på att nita om chassit runt motorn när motorn var ur. I princip alla nitar satt löst och balken upp mot höger bärarm var av. Så här är ju allting mycket styvare nu.

Några bra ideér någon?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
det är snarare regel än undantag att en gammal 800 har krokig vev , en remsprängning kan räcka , kolla den först ...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
inikatotklocka på tappen kan man börja med , det brukar visa sig redan där , att kolvarna inte är invägda är det knappast även om det skiljer lite i vikt ..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Kan även vara så att den inte vibrerar mer än innan raset för man får elefantöron när man startar upp en nyrepad motor.Snoprokolvarna väger innom +-1gr så det är ok och man behöver inte viktjustera dom om man inte är tokseriös.. Leta åt likadan 800a och känn på den innan du gör något. Veven lär inte ha vridit om inte nypet blev tvärstopp som om man kastat in ett spett.

Finns även hanskar för betong bilmaskiner som dämpar bra mot vibbar:wof:
 

Kongo67

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
LEKSAND
Vet att man lyssnar lite mer efter nåt hänt men tycker inte jag skulle ha missat ressonansen i framfjädrarna innan. Funderar på att riva motorn och fetta om veven (efter all skräckpropaganda) över sommaren ändå men man bör ju helst veta vad som är fel innan man river.

Kan primärvariatorn ha varit balanserad i ett annat läge än nu? Nu pekar pilen (någorlunda) mot ett hack på inre remskivans utsida.
 

Kongo67

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
LEKSAND
Försökte ta bort inre variatorremskivan, men den sitter som berget. Dragit så hårt jag vågar, värmt med gasen, och slagit med handsläggan på avdragarbulten, men inget händer. Man vågar väl inte värma den röd med tanken på att själva skivan är alu... Någon som har ett tips??
 

Kongo67

Medlem
28 feb 2011
10
0
1
LEKSAND
Har nu mätt hur mycket veven slår vid PTO: 3/100 av 5 tillåtna. Har även mätt vinkeln mellan ö.d.punkt och den verkar vara ganska exakt 180 grader. Är det ingen som har några idéer varför motorn vibrerar??