MXZ Rev 800 dör när den blir varm

fredrikzzz

Medlem
27 mar 2011
8
0
1
Ludvika
Hej,

Har problem med min rev 800 -04 och vet ej hur jag ska börja felsöka.
När jag startar den och den är kall så är det inga problem, skotern går sedan som vanligt tills motorn börjar bli varm (ca 10-20min i -20).
Direkt den börjar blir varm så dör den. När den dör så känns det nästan som den "surar" igen. Därefter blir den tvärt omöjlig att starta..

Någon som har någon idé vad det kan vara ? Har försökt söka mig fram och hittat svar som packning till vevaxel och stator. Vad tror ni, är det bara att börja plocka isär motorn ?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Hej,

Har problem med min rev 800 -04 och vet ej hur jag ska börja felsöka.
När jag startar den och den är kall så är det inga problem, skotern går sedan som vanligt tills motorn börjar bli varm (ca 10-20min i -20).
Direkt den börjar blir varm så dör den. När den dör så känns det nästan som den "surar" igen. Därefter blir den tvärt omöjlig att starta..

Någon som har någon idé vad det kan vara ? Har försökt söka mig fram och hittat svar som packning till vevaxel och stator. Vad tror ni, är det bara att börja plocka isär motorn ?
kan vara cdi boxen
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Låter som antingen ett elfel i cdi eller tändspole. Men kika även så att choken går tillbaka och inte fastnar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
De låter som bränslerelaterat tycker jag. Endera hänger flotörnålen upp sig på ena förgasaren alt skit i nålventil. Kolla vilken cylinder som går fett och ta en extra koll på den förgasaren #rengör .

Men mer troligt är att bränslepumpens membran som drivs av ena vevhusets vacumpulser läcker. Om de membranet läcker så drar motorn in ren bensin via slangen som går från bränslepump till detta vevhus och då surar motorn ner sig totalt på den cylindern. De stämmer även med att den går bra kall men när den blir varm blir de för mycket soppa så den surar ner sig.
Om membranet läcker bör du se att vänster cylinder (variatorsidan) är surare på stiftet. Innan du kollar om stiftet är surt så kör den varm där de jäklas som mest.

Jag tror inte packboxarna på vevaxeln läcker för dessa motorer har yttligare tätningar i själva vevlagren så de brukar inte bli motorstörningar då. Om vevaxeltätningarna flyger åker däremot fettet ut ur lagren så skiten skärihop.
 

fredrikzzz

Medlem
27 mar 2011
8
0
1
Ludvika
Tack för alla tips hittills.
Har nu provat att ta in CDI boxen för att torka ur ev.kondens i den men utan resultat.
Har även kontrollerat choken och den verkar fungera som den ska.

Boost III:
Angående tändstiften så är dom ganska lika efter att den dött. Jag tror att dom är aningen feta men är inte helt säker på detta. Tog en bild på detta som jag kan ladda upp senare.
Men borde jag se en markant skillnad på det vänstra stiftet om problemet är det du skriver ?

Märkte dock en intressant sak nu när den var på väg att dö så kunde jag hålla den i liv någon minut extra genom att hålla typ 5000rpm på gasen. Är detta till någon nytta att veta ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Att döma av stiftets färg så ser de inte som bränslefel längre, snarare statorfel . Kör tills maskinen går dom sämst och skynda dig kolla gnistan. De äter en stator per 800 mil alt 10 år. De som är förvirrande och tyder på bränslebrist är att den går bra med lite choke på!?
Prova även köra men tanklocket lite öppet för att utesluta vacum i tanken (igensatt ventilation)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Just därför jag är inne på tändspolen då jag råkat ut för det ett par gånger på 800an. Och då är det när den blir varm den krånglat. När det var stator har det alltid varit klent och inte bara när den blir varm. Men som boost skriver så brukar dom äta en stator var 1000 mil ungefär
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Just därför jag är inne på tändspolen då jag råkat ut för det ett par gånger på 800an. Och då är det när den blir varm den krånglat. När det var stator har det alltid varit klent och inte bara när den blir varm. Men som boost skriver så brukar dom äta en stator var 1000 mil ungefär
Du kan sätta dit vilka tändspolar du vill "som test" de passar från mopeder som även har 6 volt och båtmotorer alt någon crosshoj eller annan skoter. De går utmärkt koppla in 2 tändspolar om man kopplar in dem parallellt. Stor tändspole från äldre bil funkar också typ volvo 240/740/940/850 och v70 upp till 98 ja alla bilar som har fördelare.