Mycket avgasrök vid start

snowy_1

Medlem
6 nov 2010
20
0
1
Norrbotten
Kör en Polaris 600 Switchback -05 nu och den känns helt ok. Är däremot missnöjd med den mängd blå/svart rök som den avger vid start och några minuter framåt. Har kollar pumpen, den ser ut att vara korrekt inställd. Är dessa motorer sådana att de ofta ryker mkt när de är kalla? Vad ska man hitta på för att detta ska minska?

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Haha, lev med det! Alla skotrar jag har kört (2-taktare) ryker nå j*vulskt vid kallstart, precis när man ska iväg!

Vad man ska hitta på för att det ska minska? Byt till 4-takt eller sluta kör i kostym =)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Köp Paybacks nya challenger helsyntetolja så har du minimal rök och lukt och bra motorskydd. Absolut den bästa jag provat och då jämför jag med dom som är erkänt lågrykande såsom Torcos olja som är godkänd för innomhuscross i usa. Aspen rycker lite också men inte lika lite som Paybacks challenger och torko eller torco hur dom nu stavas.

Fler fördelar med challenger är att man kan specialbest den med boron i och det rekk jag i allra högsta grad! Den går att köpa för endast 100kr L MED boron hos min återförsäljare i kramfors. Utan boron är den billigare men jag vet ej det priset.

Torco är ju en svinbra olja också som garanterat ryker lite och motorer håller bra på den.

Jag har medvetet sökt oljer som ryker o luktar lite då jag lätt får migränanfall så fort jag startar en 2taktare och man är ju rädd om ungarna som man drar på bob efter sig inte efter thundercatten he he,,jag drar bob men min 1 stånka skidoo nordic på 25hk. Fördelen med paybacks boronchallenger i enstånkan är att jag kan gå ner till 1% ibland för då är den nästan lika ren som en 4 taktare. Med boroncalleger i thundercatten går jag ner 1% mindre i ibland än med övriga oljer så den blir nästan lika rykfri som en separatblandad maskin

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.833
866
113
Kramfors
Vad är det för ÅF i Kramfors du köper av?
Det är en bonde som bor i närheten av Dannero travbana,,, Bergs lantbruk heter stället.
Man ringer och beställer i förväg då han inte har stora lager hemma. Han får hem oljan på några dagar om det inte finns hemma. Och det går köpa av honnom men få oljan skickad direkt till sig från payback så går det ännu fortarare och till lika bra pris. Men det går bra att fara dit också. Finns i förp från 1-till 208L fat:cheesy:
tel 070-229 10 05 Torbjörn Holmsten