Mycket olja på höger cylinder

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Hoj!
Jag har ett problem som jag hade glömt bort.
Kollar man stiftet på höger cylinder, så ser det rätt blött ut.
Och jag har ofta blivit lurad att den gått för fett.
Tills jag började förstå att det blöta var olja.
Kollar jag även avgasventilerna så är den högra ventilen full med olja.
Det sitter ett oljemunstycke i förgasaren och ett på veven/ höger sida.
Vilket av dom är det som krånglar, och hur byter man dom?

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Du tänker att det är problem med att den får för mkt.olja från nått av munstyckena?tror inte att det är problemet iallaf.vilket skick är gummi bälgarna i ves ventilerna, tänkte på när du hitta mkt.olja i den högra...å är du helt säker på att förgasaren på höger är ok?kollat reedventils bladen?komp?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.168
1.004
113
Stora Blåsjön
Precis som prormk163 skriver så tror inte jag heller att det är något fel på oljeinjektorerna. Snarare något med avgasventilerna. Det vanligaste felet på dom är att gummibälgen är sprucken, eller att det lilla hålet mellan i ovankant på avgasporten upp till avgasventilen är igensotad, många som missar detta när man rengör avgasventilerna...
Och den cylinder som avgasventilen inte öppnar på kommer att gå fett, speciellt om den andra kan öppna.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Tack för era svar.

Motorn är just nyrenoverad, men problemet har även varit före renoveringen.

Gummibälgarna är ca 1 år gamla, och hittade inga fel på dom igår när jag kollade.
Avgasventiler med tillbehör vart kört i ljudvattentvätt, innan jag monterade tillbaka dom på motorn.
Blåste och pillade med najtråd i alla hål.
Så jag tycker att avgasventilerna är ok.

Reedventilerna var på gränsen till godkända värden, men bytte för ca 1 vecka sedan till boyesen rage cage (hittade en sida där dom hade utförsäljning till just min motor).

Nu har jag bara kört några km med dom nya reedsen, men upplever ändå att höger tändstift blir svart/kletigt.

Förgasarna är kollade av boost här på forumet.
Han monterade även dit ett "hyllplan" i förgasarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Brukar inte ventilerna strula?

En liten notering jag gjort på svgastempen, är att höger cylinder gärna ligger på ca 50 grader högre än på vänster.

Så jag tror inte det är sopparelaterat?

Temp Givarna är satta exakt lika på y-röret, 25cm från kolven

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag såg nu att höger kolv inte hade den chokladfina färgen på höger sida, så jag har nu schimsat trottelnålen.