Det hela handlar alltså om en simpel ski-doo elan årsmodell 73 med ett tydligen inte lika simpelt fel.
Denna skoter inköptes av farfar och farsan ärvde sedan den, den har gått klockrent i alla tider och har använts bla till att frakta timmer med. Ända tills storebrorsan en dag tankade fel bensin (ej oljeblandad) vilket resulterade i en sprucken kolv.
Skotern ställdes sedan bort i några år pga av att en ockelbo införskaffades som dessutom var mer lämplig som arbetsskoter (nåja, i teorin iaf...)
När jag sen blev lite äldre blev jag intressad av Elanen eftersom jag har många bra minnen av denna skoter så kändes det som att det skulle vara väldigt kul att få igång den igen.
Så här börjar alltså det "roliga"
En ny kolv införskaffades och monterades i, voilá tänkte jag och såg fram emot en tur på skotern.
Då kommer första problemet, förgasaren vägrar suga soppa,
Ett renoveringskit till den införskaffas och alla gamla membran i den byts ut men det hjälper inte.
Den tas till en pensionerad ski-doo mekaniker som pysslar med veteranskotrar. Filtret konstateras vara helt igensatt så det byts ut. Fint tänker man, då var det de som var problemet!
Nu suger förgasaren soppa, lite dåligt men skotern går iaf och jag åker några kortare turer och njuter av att skotern äntligen går, jag märker däremot att tändningen spökar lite och mycket riktigt, under en lite längre tur börjar den gå väldigt dåligt och efter ha stängt av den startar den inte mer.
Tändspolen byts ut, nu tänder den igen!
Nu börjar däremot nästa märkliga grej hända, förgasaren flödar när man försöker starta skotern vilket resulterar i att vevhuset fylls med bensin...
Motorn startar alltså, men bara om man "fuskar" med att hälla i en LITEN skvätt bensin i cylindern eller genom att fylla filtret till förgasaren med bensin. När den bensinen är slut dör den igen. Och vevhuset är fyllt med bensin.
Vid det här laget börjar man bli ganska frustrerad, mycket testas, rengörs, byts ut och fixas, inget hjälper.
Efter lite tips på det här forumet lämnar jag in motorn på verkstad för att få alla packningar och packboxar utbytta.
Ännu en gång blir man lite hoppfull att det ska fungera men nej, ingen skillnad alls... ställer tillbaka skotern, har vid det här läget tröttnat rejält.
Ända tills för nån dag sen, läste runt lite på några amerikanska forum och såg att en person hade haft exakt samma problem.
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=352600&mode=threaded
Folk tipsar om lite olika saker där, någon påstår att det kan vara problem med kolven eller kolvringarna.
Kan dessutom tillägga att jag ski-doo reparatören inte såg något fel på originalförgasaren men för säkerhets skull lånade jag en likadan av honom för att testa med, men det blev ingen skillnad alls. Det var innan tändningsproblemet.
Är det någon som har något bra tips på hur man ska bära sig åt för att lösa det här mysteriet?
Kan verkligen fel på kolv/ringar få förgasaren att dra ner bensin i vevhuset?
Mvh
Fredrik
Denna skoter inköptes av farfar och farsan ärvde sedan den, den har gått klockrent i alla tider och har använts bla till att frakta timmer med. Ända tills storebrorsan en dag tankade fel bensin (ej oljeblandad) vilket resulterade i en sprucken kolv.
Skotern ställdes sedan bort i några år pga av att en ockelbo införskaffades som dessutom var mer lämplig som arbetsskoter (nåja, i teorin iaf...)
När jag sen blev lite äldre blev jag intressad av Elanen eftersom jag har många bra minnen av denna skoter så kändes det som att det skulle vara väldigt kul att få igång den igen.
Så här börjar alltså det "roliga"
En ny kolv införskaffades och monterades i, voilá tänkte jag och såg fram emot en tur på skotern.
Då kommer första problemet, förgasaren vägrar suga soppa,
Ett renoveringskit till den införskaffas och alla gamla membran i den byts ut men det hjälper inte.
Den tas till en pensionerad ski-doo mekaniker som pysslar med veteranskotrar. Filtret konstateras vara helt igensatt så det byts ut. Fint tänker man, då var det de som var problemet!
Nu suger förgasaren soppa, lite dåligt men skotern går iaf och jag åker några kortare turer och njuter av att skotern äntligen går, jag märker däremot att tändningen spökar lite och mycket riktigt, under en lite längre tur börjar den gå väldigt dåligt och efter ha stängt av den startar den inte mer.
Tändspolen byts ut, nu tänder den igen!
Nu börjar däremot nästa märkliga grej hända, förgasaren flödar när man försöker starta skotern vilket resulterar i att vevhuset fylls med bensin...
Motorn startar alltså, men bara om man "fuskar" med att hälla i en LITEN skvätt bensin i cylindern eller genom att fylla filtret till förgasaren med bensin. När den bensinen är slut dör den igen. Och vevhuset är fyllt med bensin.
Vid det här laget börjar man bli ganska frustrerad, mycket testas, rengörs, byts ut och fixas, inget hjälper.
Efter lite tips på det här forumet lämnar jag in motorn på verkstad för att få alla packningar och packboxar utbytta.
Ännu en gång blir man lite hoppfull att det ska fungera men nej, ingen skillnad alls... ställer tillbaka skotern, har vid det här läget tröttnat rejält.
Ända tills för nån dag sen, läste runt lite på några amerikanska forum och såg att en person hade haft exakt samma problem.
http://www.dootalk.com/forums/index.php?showtopic=352600&mode=threaded
Folk tipsar om lite olika saker där, någon påstår att det kan vara problem med kolven eller kolvringarna.
Kan dessutom tillägga att jag ski-doo reparatören inte såg något fel på originalförgasaren men för säkerhets skull lånade jag en likadan av honom för att testa med, men det blev ingen skillnad alls. Det var innan tändningsproblemet.
Är det någon som har något bra tips på hur man ska bära sig åt för att lösa det här mysteriet?
Kan verkligen fel på kolv/ringar få förgasaren att dra ner bensin i vevhuset?
Mvh
Fredrik
Last edited: