mystiskt boggieproblem sc-10 III

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Hej!

Jag har problem med Boggien på min MXZ 600X -02. Det är en SC-10 III med HPG-dämpare. Jag har extremt lite erfarenhet av boggies, så jag behöver hjälp.
Problemet är följande:
När skotern står på plant underlag (ex. golv) så känns boggien helt ok och kopplingsblocket ligger mitt mellan klackarna när jag sitter på.
Lyfter jag sedan upp skidorna på rullbockar så blir boggien helt "död". Sätter jag mig på skotern så faller den till botten och står kvar där när jag kliver av. man får dra uppden med handkraft för att den ska återgå i ursprungsläget.
Min första tanke var att bakre dämparen var slut, så jag renoverade den (och alla de andra för den delen). Ingen skilland upnåddes med detta. Jag har även ställt bakfjädrarna i hårdaste läget, utan förändring av problemet.
Vad kan detta bero på? Är det en fråga om inställningar av främre fjädern, längden på balataremmarna eller något annat som påverkar?

Jag hoppas att någon där ute kan ha svaret på denna gåta.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
eftersom du (gissningsvis??) inte ska köra runt med rullbockar under skidorna så vet jag inte om det ens är ett problem?

Testa o kör den istället och om den inte känns bra då så har du problem!

Varför den säckar ihop så där är inte ovanligt vid onormal belastning.

Ta en bild på Boggin så man får kika lite?

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Du gissar helt rätt! Jag kör inte runt med rullbockar under skidorna. Jag valde mer detta exempel för att beskriva fenomenet på ett enkelt sätt.
Under körning visar sig detta exempelvis vid körning i låg fart på gropig led, då all vikt hamnar på rullen ibland. jag upplever inte problemet på samma sätt i högre fart då man mera studsar fram.
Men som du säger är detta kanske helt normalt. Jag är som sagt ingen expert, men tycker att det inte känns rätt. Det känns ju inte som en sådär väldigt extrem belastning att ha skidorna 5-7 cm högre än mattan, som i fallet med rullbockarna. I det läget går det utan bekymmer att trycka ner boggien med en hand på lyftbågen, utan att lägga på kroppsvikt.

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Väldigt matnyttigt dokument! Vet dock ej om det löser problemet, men jag ska helt klart försöka justera efter det. inget kan ju bli sämre i alla fall.

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
jo men du belastar ju bara bakre dämparen i en lite konstig vinkel , så kan jag göra på min skoter oxå!

Ha oxå detta i beaktning: När du trycker ner dämparen sakta så SKA den ge med sig ganska lätt men ju hårdare den komprimeras ju snabbare ska den ju ta upp trycket . (hoppas du förstod det där , jag gjorde det knappt? ;D )

Har du lågfartsjustering på dämparna?

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Tack AnimaL, för att du tar dig tid att svara på min frågor!

Jodå, jag förstår din beskrivning av dämparens funktion.:) När det gäller lågfartsjustering så är den enda justeringsmöjligheten det övre fästet för dämparen, som har två lägen. Den sitter i det läge som ska ge hårdare respons.

Jag kom på det i helgen att jag körde förra säsongen med bakfjädrarna ställda i hårdaste läget.(rekommenderat för förare på upp mot 130 kg) Jag skruvade tillbaks dem till läget som är mer anpassat för min, rätt låga, vikt. (70 kg) Då orkade boggien knappt upp för egen maskin när man gungade ner den. Kanske är det så att fjädrarna har gjort sitt?

En fråga till bara: Visst jobbar denna typ av boggie så att när kopplingsblocken har nåt sitt ändläge så ska boggien fortsätta fjärdingsvägen "parallellt"? Jag upplever att boggien blir mer eller mindre helt stum i detta läge. Denna boggie ska ju ha en djävulsk fjädringsväg, så det borde ju inte vara stopp där.

freddeee

Välkänd medlem
7 mar 2010
280
0
16
Härnösand
Jag upptäckte samma problem med min mach 1:a förra veckan när jag ställde den på rullbockar. När den står på alla så är den så klart normal men tar man bort bakre blir den helt orkeslös i boggien:weird: Det är ck3 boggie i den.

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Lägg ut en bild av din boggi så man får kika lite... Hade ett liknande problem på en boggi för jätte längesen.

Last edited:

Lasso

Medlem
15 jul 2009
22
0
1
Umeå
Jag har inte skotern stående hemma, så jag kan inte ta några bilder, men det är i alla fall en sån här boggie det handlar om.

!CDgituwBGk~$(KGrHqYOKiIE0oo5(ZhSBNO09dtWl!~~_3.jpgdriveaxle002.jpg