"Mytomspunnen stålslang"

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag ska montera längre bromsslang, pga höjning av styret.
Stålomspunnen slang kostar dubbelt mot för vanlig slang.

Hurpass skillnad i feeling blir det med "mytomspunnen stålslang"?

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
Jag ska montera längre bromsslang, pga höjning av styret.
Stålomspunnen slang kostar dubbelt mot för vanlig slang.

Hurpass skillnad i feeling blir det med "mytomspunnen stålslang"?
Stålomspunnen teflonslang brukar det väl heta? du lär märka en del skillnad då den inte flexar lika mycket som standard slangar...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Vad kostar en längre vanlig slang ?

Jag lämnade in min original slang till ett hydralik företag i Luleå och sa att jag vill ha en stålomspunnen slang som var 30cm längre än original. Kostade mig 300kr och fick en splitter ny slang som var 110cm.
Tycker det var ett ganska bra pris.

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
En sak att tänka på i samband med stålomspunnen slang: den kan fila sig igenom nästan vad som helst, sätt krympslang som skydd där den kan komma i kontakt med ex tank, kablar eller annat du vill ha kvar... ;)

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Och en till sak att tänka på. Böj inte teflonslang för skarpt. Jag har några tabeller liggande som jag kan scanna in?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Borde väl funka med vilken jäkla hydraulslang som helst bara den är tillräckligt tunn. Med hydraulsalng så har man ju en styv cord överdragen med gummi = Perfekt

Vilken stålomspunnen slang som helst duger ju inte som bromsslang heller, köpte stålomspunnen gummislang till wastgatestyrningen på gammelvolvon för 9,90/m och den rackaren ska man nog akta sej för att använda som bromsslang, den flexade som en ballong på ett barnkalas.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Äkta hydral slang som är stålomspunnen och med ett gummilager över är nog det bästa som finns, flexar inte mycket och du behöver ALDRIG byta den igen.