När kan jag skippa Nila-pulkan???

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Som en "sidotråd" till http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=24576

Blev far för två och ett halvt år sedan och drar nu omkring fru och son i Nila-pulka. Att dra omkring på detta ekipage är det värsta jag vet; det går tungt, man kör fast när man lämnar leden osv osv.

Min fråga är därför hur gamla era barn var när ni sålde pulkan och lastade hela familjen på en eller två skotrar.

Moralpredikningar och juridiska invändningar över var barnen ska åka tas i den andra tråden.
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Vi åkte alla tre, varav ungen var 2-3 år, på Beercaten under två vintrar, sen kom en till unge, så nu är det pulka som gäller.

Det gick bra att åka tre på den iaf. Ibland/oftast satt hon framför mig, och ibland mellan de två vuxna.

Nu är hon strax 5, så nu om jag och hon åker själva, så sitter hon lika mycket bakom som framför.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Så länge jag minns så har min familj/släkt åkt på skotern.
Pulka till en början såklart, men sedan framför pappa/farfar.

Köp en andraskoter och låt frugan köra den, och sen har du ungen framför dig på din maskin!

Tycker faktiskt det är en säkrare och tryggare lösning än att dra runt på en pulka!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min yngste son är tre år, han åker med mig på skotern. Sitter framför, jag håller i honom.
Förslagsvis får knatten sitta mellan dig o mamman. Då kan ni fimpa pulkan.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Hm, åkte själv nilapulka tills jag var ungefär 5 .
Detta beror ju på hur många barn du har och hur många du tänker ha.
Det är ingen hitt med 2 barn, en förare och frugan på skotern. + all ev. packning.
ska ni bara ut på en skotertur så kan ni nog ta skotern.. men kör du längre fjällturer kommer du få dras med pulkan en tag till skulle ja tro,..
(har ni inte 2 skotrar så skaffa en till och låt frugan köra den med ev. nila-högfarts pulka och en andra unge)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Har en grabb på 1 år köpte en pulka iår och kommer behålla den över nästa vinter sen får han iaf prova åka lite skoter

Funkar inte det så får han väl åka pulka max 1 vinter till
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Tja, jag har två grabbar, 3,5 och 5,5 år dom har åkt med mig på skotern sen dom lärde sig att gå. När vi ska ut allihop så är det pulka som gäller men som sagt det är ett jäkla gissel. Nästa år blir det förhoppningsvis två skoters och packpulka... Undra vad man ska göra med hunden då???
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Du kan ju alltid fråga ungen? "Har du lust att sitta bakom?" Man kan tro att de faller av. Men 18 år är ingen magisk gräns man passerar för att helt plötsligt kunna tänka själv. Tusentals år av evolution har gett även de minsta barn reflexer som räddar dem från det mesta. Det sitter i ryggmärgen på dem så de lär överleva.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Som en "sidotråd" till http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=24576

Blev far för två och ett halvt år sedan och drar nu omkring fru och son i Nila-pulka. Att dra omkring på detta ekipage är det värsta jag vet; det går tungt, man kör fast när man lämnar leden osv osv.

Min fråga är därför hur gamla era barn var när ni sålde pulkan och lastade hela familjen på en eller två skotrar.

Moralpredikningar och juridiska invändningar över var barnen ska åka tas i den andra tråden.
Ska man ha roligt med en snöskoter så åker man ensam på den, utan kälke kopplad bakefter tycker jag. :rock:
Ska man skjutsa någon kan man lika gärna ha med en kälke, om man dessutom ska ha med en massa d-a grejor. :evil:

Jag och mina kompisar brukade lämna pulka, ungar, bobar, kärringar, renskinn, ved, osv. vid en sol-backe när vi drog i väg på "Herrarnas fria åkning". :rock:

PS. jag har fortfarande kvar min Nila, som jag köpte -90.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Ska man ha roligt med en snöskoter så åker man ensam på den, utan kälke kopplad bakefter tycker jag. :rock:
Ska man skjutsa någon kan man lika gärna ha med en kälke, om man dessutom ska ha med en massa d-a grejor. :evil:

Jag och mina kompisar brukade lämna pulka, ungar, bobar, kärringar, renskinn, ved, osv. vid en sol-backe när vi drog i väg på "Herrarnas fria åkning". :rock:

PS. jag har fortfarande kvar min Nila, som jag köpte -90.
ungefär som jag sa då ovan, dock börjar det bli lite jobbigt med batterierna, alltå hur många timmar tar det att nöta ut fyra st 1,5v batterier?