När Kolvbyte

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Då tycker iaf jag att det börjar dra ihop sig. Kolvar är inte billiga men ett ras kostar oftast mycket mer i jämförelse.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Tat lugnt, kör vidare. 1000 mil ska dom klara, jag har passerat det redan på F6an, fast möjligt att 1000cc tar mera stryk. Men jag har en känsla av att 500 mils intervallen många kör med är att köpa sig säkerhet (populärt i alla branscher), själv har jag historiskt endast ett haveri på kolv, 1680 mil på en luftkyld maskin för 10 år sedan. Bra olja, inget fiblande med övervarv pga variator mek så skall de hålla. Komp bör dock kollas.
 

AeGZoR

Medlem
4 apr 2006
38
0
1
Umeå
Större kolvar brukar betyda att man ska byta dom oftare då dom har större spel kalla. Sen beror det ju hur noga man varit med varmkörning då det är extra noga på en motor med så stora kolvar. Nya 800 har en intervall på 500mil och tror inte kolvarna håller bättre på en 1000. Ett komptest är inte ett säkert sätt att kolla om dom är bra på. Man ser endast att kolvringarna tätar. Kolvarna brukar spricka och falla i bitar när dom gått för långt
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Det finns ju en gammal regel som säger: 800cc byt kolvar vid 800 mil. 600cc byt kolvar vid 600 mil. Hurvida det stämmer låter jag vara osagt. Men..
 

Hurricane

Välkänd medlem
11 nov 2011
700
0
16
Västernorrland
Ett komptest säger inte hela sanningen på en kolvs finish !! .

Den talar om luftkompressionen och om den är jämn mellan cylindrarna .

Men inte om material utmattningen i kolven , som kan resultera i sprickor och haveri ! .

Många kall starter , korta körninger , full gas , dålig varmkörning dålig olja tar livet ur en kolv fortare än motsattsen till dess .

Är väldigt svårt att säga livslängden då så många faktorer spelar in ! .
Man vet ju bäst själv hur man köroch motorn gått , kanske ett beslut efter det ! .
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har en M7 men ja bytte kolvar innan vintern vid 500 mil i förebyggande och att ja inte vill skruva mitt i vintern...
Är bra mycket billigare att byta kolvar för 2500kr än att renovera hela motorn...
 
K

krickus

Du kan ju byta kolvringar, samt kolla kolvarna samt cylindrarna.

Till dem som tar kompprov på en 2-taktare, det är inte värt besväret då det inte förtäljer ett smack, det gör det knappt på en 4-takt heller, vill man ha lite kött på benen gör man ett leakdown-test.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Krickus: Nu är det väll så att alla inte har möjlighet till ett läkagetest, medan de flesta har eller kan låna en kompprovare, och helt intetsägande är det ju inte. Det ger (tycker jag) en rätt bra bild av hur motorn mår.

Har du 2 kilo på en cylinder och 8 på den andra, så har komptestaren sagt allt du vill veta.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Köp Originalkolvar.
Kan handlas via din återförsäljare på Suzukis nummer så blir dom lite billigare än på AC numret.

Det ser nog inte så mycket annorlunda ut än på en 800cc, Lite grävre kanske.
Kolla lite i verkstadshandboken innan du börjar.
Töm den på kylvätskan innan du lossar på cylindrarna.
Huven kan du också plocka bort så är det lättare att springa runt.
Sen bort med pipa å även burken så du kommer åt slangen mot tunneln.
Grenrör bort
Variatorn kanske måste undan å även den plattan innanför variatorn för att kunna komma åt muttrarna vid cylinderfoten.

Lycka till
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
När ska man byta: Innan det rasar.
När rasar det: Det vet man inte.

Kolvarna är väl en sak, men att man iom ett kolvbyte får en uppfattning om hur motorn ser ut tycker jag är bättre. Det jag tänkte göra i sommar (en F6:a som gått 500 mil) är att ta isär maskinen, ser allt helt ok ut så är det bara köpa nya packningar och sätta ihop igen. kostar lite tid och ca 1000 kr för en packningssats.

Val av kolvar får man nog olika svar beroende på vem man frågar:

Vissa säger: Spi/snopro kolvar är lika bra som original men kostar hälften.
Många säger: Billiga pirat kolvar är skit.
Vissa säger: Det är original kolvar som gäller.
Vissa säger: Det är wiseco som man ska ha.
Vissa säger: wiseco är överskattat och för dyrt och dem måste varmköras ordentligt innan man kan ge full mutter.

Sanningen: Jag vet inte, men jag har kört på SPI/Sno pro och varit nöjd.

Skruvar hellre 5h under sommaren än blir ståendes på fjället i Vinter med rasad motor :)