När ska man byta: Innan det rasar.
När rasar det: Det vet man inte.
Kolvarna är väl en sak, men att man iom ett kolvbyte får en uppfattning om hur motorn ser ut tycker jag är bättre. Det jag tänkte göra i sommar (en F6:a som gått 500 mil) är att ta isär maskinen, ser allt helt ok ut så är det bara köpa nya packningar och sätta ihop igen. kostar lite tid och ca 1000 kr för en packningssats.
Val av kolvar får man nog olika svar beroende på vem man frågar:
Vissa säger: Spi/snopro kolvar är lika bra som original men kostar hälften.
Många säger: Billiga pirat kolvar är skit.
Vissa säger: Det är original kolvar som gäller.
Vissa säger: Det är wiseco som man ska ha.
Vissa säger: wiseco är överskattat och för dyrt och dem måste varmköras ordentligt innan man kan ge full mutter.
Sanningen: Jag vet inte, men jag har kört på SPI/Sno pro och varit nöjd.
Skruvar hellre 5h under sommaren än blir ståendes på fjället i Vinter med rasad motor