Någon här inne med kunskap om MS?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Sitter o funderar ut ett fungerande MS insprut på min skoter. (MM 700 trippel).

Har hjälp utav en från USA som bygger liknande system. Dock använder han sig av en lite mer "smart" grej än mig.
Han anväder förgasarna som trottel kroppar och kör med insugsgummin för boost-bottle och har insprutarna i dom.

Själv tänker jag använda mig utav RXL 650 kroppen. Dock vet jag inte riktigt vilken insprutare jag ska ha..?

Kommer börja med ett N/A system. För att sedan gå över till Turbo.

Vad ska jag använda mig av för referenser på N/A TPS och ?? MAF / MAP ?? RPM?
Någon som vet om de går att använda EGT som referens?

De har nu på senare tid utvecklat ett nytt mini-squirt som är vattentätt o lämpat för enduro/skoter.
Någon som har erfarenhet gäntimot dess storebror Mega?

Mitt första inspruts projekt så har en del frågetecken.

Hade!
 

Ewil twin

Medlem
27 nov 2007
42
0
1
avesta
alla jag känner som har testa ms har bytt upp sig till värre (dyrare) pga att dom pajar mest hela tiden dom är jättebilliga att laga men hur kul är det att behöva ha 3 med sig i reserv!!!

min rek är att bygga ett helt nytt insug i alu med enkelt själlhus från bil i lämplig storlek
då blir det enkelt att montera map och temp i den och det blir lätt att fixa till spjällägesgivare
spridare bör vara större än 600cc (300hk4t har ej koll på 2t) om du ska ha nått och växa i och ännu större om du har e85 i tanken
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Vissa "bilbyggare" ex. Pure PF m. anhängare gillar inte MS särskilt väl.
Kommer inte ihåg just varför, men så var det.
De som gått den hårda (läs: "dyra") vägen har gått MS -> Haltech.
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
men vems e väl också budget, nog för det är grymt budget sprut.
jag själv ger mina tummar upp för nira eller microtech. Microtech hade ja själv till min bus bil men sålde då ja inte hittade nån som ja ville skulle mappa. Får dra hit nån för australien.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ska du gå ifrån förgasare så sattsa på något riktigt sprut isf annars blir det bara sämre. Det billigaste alternativet som fungerar riktigt bra är vipec v44 och så väljer du marin verisionen. Kontakta pure-pf.com Vipec kan alla mappa som håller på med det också.. MS ska inte vara helt enkelt och mycket mera strul med allt. Hur du än gör så räkna med att det kommar att kosta lite över 20 000:- när köpt det du behöver och betalt han som mappar maskin åt dig och ett par timmar i nån dyno.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Haha nu får ni lugna er grabbar...

Till och med jag skulle inte lägga ner c:a 40k som du säger på få insprut till maskinen. :stupid:
Nåja back to topic!

VEMS såg ganska intressant ut oxå.
Men jag kommer nog köra på en MiniSquirt. Stöttålig etc. o kostar runt $200. + lite kablar o så!
Får se vilken version man kan få till bara, för tändningen skulle vara rolig att laborera med.

Funkar det **** så äre ju bara slänga på förgasarna igen! ;)
Men de vet vi ju att de inte kommer göra så! :p

Aja, väntar på någon som har använt MS återkommer!

EDIT:

Har ju hjälp av en från USA eller rättare sagt delar vi idér båda kör med samma motor och han håller sig till MS dock v.1 (första)
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Vill du ha bra info och prata med personer som kan MS och VEMS utan och innan gå in på www.savarturbo.se och läs där står nog det mesta du behöver veta:rolleyes:

Mvh Stefan
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, jag håller på med prylarna och kan lova dig alla dagar i veckan att du kommer att ångra dig om du kör på ett ms istället för vipec. Du behöver bara lyfta på luren och ringa ppf så svarar dom på allt om det strular och framför allt så är det lätt att få maskinen att gå bra, alla som kan mappa kan hantera det. MS fungerar det också men är mkt svårt att ha o göra med, finns inte många i landet som kan få en motor med ms att gå rent o fint, det går aldrig att jämföra. Allt är krångligt och den kommer inte att gå lika bra. Dennis i garaget brevid håller i skrivande stund på med att koppla in ms i sin isbil, 325 turbon. Bilen det satt i har numera autronic och hans drag bil har vipec. På något sånt som en isbil duger det utmärkt när det ska vara så billigt som möjligt, då gör det inget att den inte går så rent, drar en massa soppa i onödan och har mindre effekt.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
ms e typ samma grejor som vems men ms har ett som är anpassat för skotarar.. vi kör de mycket på bilarn och funkar bra.. hör med mofid som annonserar på blocket, han kan nog få hem ms till atv/skotrar till vettigt pris..

kolla på bilforum för info annars har ms ett ok forum också!
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja jag vet att ni har haft det på nån ford o nåt annat men du kan aldrig påstå att dom går lika fint som med ett riktigt mappat autronic eller vipec.. isbilen med ms startade för en liten stund sedan också efter 5timmars mjukvarustrul och då är det ingen nybörjare som sköter det. På fordarna kan ni väl tom. köra org tändning osv... inte riktigt så lätt att få det att lira på en skoter.
 

joakim_lundberg

Aktiv medlem
2 feb 2007
70
0
6
kalix
en kompis åt mig kör ms på en audi 200 tq och hans bil startar ej om de är kallare än 10-ute pga transistorer som får fel värde i kyla riktigt b-sprut om du frågar mig :mad:

en annan polare kör med vems i en 740 gle med volvo 850t5r motor funkar klockrent inga problem och mycket bättre att mappa trorts samma programm har lite mera bitar i systemet och får därför mera finjusterings möjligheter:rock:
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
inga prob att starta i minus 15 grader.. kör MS i bmwn och flera kompisar gör även de i sina fordar.. mappnings fråga om de inte går lr går.. sen att autronic lr haltec funksr bättre är väl en sak men dom kostar 7ggr mer också o sen finns dom inte för skoter/atv bruk..!?
visst MS e yxigare än värre sprut o svårare att få till..

har autronic på evon..
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Hmm, skrevs ju nyss att pure-pf tar 11500:- för vipec, vattentäta modellen inkl kabelhärva, insugstemp och vattentemp. Det är ungefär dubbla priset mot ms om du ska ha ett nytt färdigt ms i box med tempgivare och garanti. Inte några 7ggr mera.... Även autronic finns i skyddad version så du kan ha det på skoter.


inga prob att starta i minus 15 grader.. kör MS i bmwn och flera kompisar gör även de i sina fordar.. mappnings fråga om de inte går lr går.. sen att autronic lr haltec funksr bättre är väl en sak men dom kostar 7ggr mer också o sen finns dom inte för skoter/atv bruk..!?
visst MS e yxigare än värre sprut o svårare att få till..

har autronic på evon..